Ordføreren sår tvil – igjen

Jeg synes det er uheldig at ordfører Knut Henning Thygesen (R) sår tvil omkring et lovlig vedtak om i Risør bystyre når han fra bystyrets talerstol varsler at Rødt vil sende en lovlighetskontroll til Fylkesmannen, sier Dag Jørgen Hveem, som i siste bystyret tok opp saken i spørretimen. Det var bystyrets vedtak om utbyggingsavtale for Holmen i januar ordføreren ville prøve lovligheten av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det er beklagelig når ordføreren feilinformerer bystyret når han svarer på mitt spørsmål, mener Dag Jørgen Hveem (V)

Foto: Jan Kløvstad

Når ordføreren og Rødt i ettertid fikk tenkt seg om, burde ordføreren av eget initiativ gitt bystyret en tilbakemelding om at det ikke var grunnlag for å sende henvendelsen.

Slik det ble nå måtte vi etterspørre ordførerens oppfølgning via bystyrets spørretime for å få avkreftet ordførerens og Rødt´s antydning om at vedtaket var ulovlig, og det uten at vi hadde mulighet til replikkveksling. Dermed fikk vi heller ikke mulighet til å følge opp saken da ordføreren feilinformerte bystyret i sitt svar, og det er beklagelig, sier Hveem.
Selv om ordførerens feilinformasjon isolert sett ikke er av de største feilene han har begått, er det prinsipielt uheldig at han unnlater å rette opp feilinntrykk han selv skaper, avslutter Hveem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**