Verdenssmiljødag

Liten rapport fra markeringen i Bodø ifm Verdensmiljødag, søndag 5.juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Naturvenner var så heldige å få aksept fra BOT om å stå med verdensmiljødagstand på Turisthytten ifm deres 3/7 toppstur. Det var sendt invitasjon fra Naturvernforbundet i Salten til andre miljøorganisasjoner og miljøprofilerte partier, men kun Venstre og Grønn hverdag responderte på dette (heldigvis for oss, men synd at interessen er så lav selv blant miljøvenner).

Ecologia

Foto: Danilo Prudêncio Silva (Creative Commons)

Turid, Jostein, Alexsander og undertegnede stilte opp på standen. Terje og Alexander var der fra kl 09. Vi rigget til stand med det nye venstreteltet over en benkgruppe der man kommer ut av skogen fra Linken og til p-plassen ved Turisthytten, mao en meget gunstig plassering. Vår tilstedeværelse ble svært godt mottatt og det var bare smil og hyggelige kommentarer å høre og mange gode små samtaler om natur og miljø problematikk ble det. Det ble litt kjølig i flekkende, særlig under et par av regnskyllingene på morgentimene, men etter hvert kom solen fram og da ble det bare kos!

Ida hadde kokt bjørtesaft — denne serverte vi i V-kopper og den gikk ut i svært stor fart, og på en drøy time var vi fri 🙂
Miljøagentene hadde en Natursti. Denne var kjempepopulær blant barna og alle gevinstene (nøkkelbånd og buff fra Venstre, linjaler og reflekser fra Grønn hverdag) for ut i en fei — nesten 200 barn og unge tok Naturstien.

Oppsummet ble dette en meget positiv markering av verdensmiljødag, og den beste stand opplevelsen jeg til nå har vært med på. At vi hadde for lite bjørkesaft og for få gevinster til Naturstien får vi bare ta som en gledelig konsekvens av å nå fram til masse mennesker.

Stor takk til alle som bidro før og under stand med bjørkeskudd sanking, saftkoking og tilstedeværelse.

Grønn hilsen
Terje Cruickshank, toppkandidat Bodø Venstre