Å kjenne sin rolle

Østlands – Posten slår opp sak om at Bast, som er leder av komiteen for alkoholomsetning, ikke har fulgt loven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I morgen kommer et oppslag der det kommer frem at Hallstein Bast i mars gikk sammen med to andre politikere for å ta en øl under en kamp på Arena. Det var ikke noe betjening der så de ventet en stund. Bast tok i mot et glass som ble tappet mens de ventet og betjeningen ble hentet.

Nå innså han i ettertid at dette ikke var veldig klokt gjort.

I komiteen for alkoholomsetning, i et åpent og offentlig møte i mai, tok Bast opp rolleforståelse for medlemmene av komiteen og brukte episoden som eksempel på at det var viktig at medlemmene selv ikke gjorde feil.

Vin

ØP var ikke på møtet, men er nå blitt varslet og mener Bast satte skjenkebevillingen til Arena i fare og at nettopp han skulle visst bedre. Det første er vel noe usikkert — ettersom det er det generelle vaktholdet som vurderes, men han ser at han selvfølgelig skulle visst bedre og han beklager, ikke minst overfor LHK.

– Dette er ikke den første dumheten jeg har gjort, og det blir vel neppe den siste, sier Bast

Han påpeker at folkevalgte har et særlig ansvar for å følge den smale sti. Ikke minst når de også har en rolle som myndighetspersoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**