Kommunevalgprogram 2011 — 2015

Venstre har ambisjoner på vegne av Rælingen.
Vi ønsker en kommune med høy livskvalitet,
balansert og miljøvennlig utvikling og skapende
engasjement for framtidsrettede løsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

FOLK FØRST I RÆLINGEN

VENSTRES VISJON:

Venstre — et liberalt verdivalg
Venstres politikk forener personlig frihet med ansvar for fellesskapet og hverandre. Vi tror at rettferdige spilleregler, mer mangfold og økt rom for personlig frihet og livsutfoldelse også vil gi et mer inkluderende og menneskevennlig samfunn.

Rælingen Venstre legger særlig vekt på livskvalitet, skole, næring og miljø

Venstre har ambisjoner på vegne av Rælingen. Vi ønsker en kommune med høy livskvalitet, balansert og miljøvennlig utvikling og skapende engasjement for framtidsrettede løsninger.

MILJØ

Klimaendringer og truslene mot de livsviktige økosystemene må tas på alvor. Venstre vil føre en politikk som gir gode og bærekraftige løsninger. Venstre vil ha ambisiøse målsetninger for reduksjon i kommunens energibruk og klimagassutslipp knyttet til egne kommunale virksomheter. Vi vil legge forholdene til rette for at våre innbyggere skal kunne velge ressurs- og miljøvennlige løsninger i arbeid og dagligliv.

ENERGI OG KLIMA:

Venstre vil:

ha en energi- og klimahandlingsplan for Rælingen hvor kommunen tar sikte på å redusere kommunens egne klimautslipp med 50 % sammenliknet med 1990 nivå innen år 2020.
at alle kommunens personbiler skal være miljøvennlige hybrid- eller elbiler innen 2015.
at det etableres lade-/fyllstasjoner for miljøvennlig drivstoff i kommunen innen 2015.
at all oljefyring i kommunale bygg skal erstattes med fornybar energikilder innen år 2020.
at alle nye kommunale bygg skal bruke fornybar energi som hovedregel.
innføre automatisk energiovervåkning i kommunale bygg.
at det skal stilles krav om materialer og løsninger som er miljøvennlige og energieffektive for alle kommunale nybygg.
at Rælingen kommune skal videreutvikle avfallsbehandlingen med kildesortering, gjenbruk, gjenvinning og utnyttelse av energien i restavfallet.
at det ved innkjøp av varer og tjenester skal etterspørres de mest klimavennlige løsningene.
50% rabatt i byggesaksgebyrer for lavenergi-/passivhus.

Rælingen har unike naturområder med muligheter for både rekreasjon og sportsaktiviteter. Natur- og friluftsopplevelser er en viktig verdi for et godt og rikt liv. For at naturen skal bevares, krever dette vern av artsmangfold i både flora og fauna. Venstre mener det ligger store muligheter i å tenke mer helhetlig om hvordan vi utformer nærmiljøet vårt for å spare natur, landbruksarealer og grøntområder mest mulig.

NATUR OG KULTURLANDSKAP:

Venstre vil:
si nei til utbygging av Rælingsåsen og være en garantist for at Markalovens intensjoner følges.
sikre tilgangene til Marka og Øyeren.
sikre det biologiske mangfoldet og legge føre var-prinsippet til grunn i all kommunal planlegging og utbygging.
ta vare på grøntområder, dyrkbare arealer, kultur- og ravinelandskap.
fortetting skal skje i etablerte tettsteder og rundt kollektivtrasèene
at all utbygging skal ta hensyn til lokalt dyre- og fugleliv.
at nærmiljøene skal utvikles med gode lekearealer.
beholde Torva som fri- og lekeområde.

SAMFERDSEL:

Venstre vil:
si nei til vei over Rælingsåsen til Blystadlia fra Fjerdingby.
arbeide for å få bygget en tunnel gjennom Rælingsåsen.
arbeide for at en baneløsning til Ahus og at den forlenges til Blystadlia og Lillestrøm.
være en pådriver for å styrke kollektivtilbudet ved flere ruter og hyppigere avganger.
etablere gang- og sykkelvei gjennom hele kommunen, som gir mulighet for at alle elever trygt skal kunne gå eller sykle til skolen.
redusere biltrafikken i boområdene.
Fartsregulerende tiltak ved Nordby skole

SKOLE

Kunnskap er en forutsetning for et aktivt og engasjert liv, og grunnlaget for frihet og demokrati. Gjennom formidling av kunnskap og verdier legger skolen grunnlaget for et fritt og åpent samfunn. Venstre vil styrke den offentlige skolen og ser det som et grunnleggende mål at den offentlige skolen skal være møteplass for barn med ulik sosial og kulturell bakgrunn. Samtidig må det være muligheter for at hver skole kan få utvikle sin egenart i samarbeid med elever, foreldre og lærere. Elevene må lære grunnleggende ferdigheter og kunnskap og gis muligheter til personlig vekst.

Venstre vil:
gjennomføre en storstilt satsning på utvikling av kvalitet i grunnskolen. Dette krever kompetanseløft for lærerne og skoleledere gjennom målrettet etter- og videreutdanning.
styrke lærerens rolle som leder og kunnskapsformidler.
styrke samarbeidet mellom skole og foreldre/hjem.
ha åpenhet om resultater fra nasjonale prøver og andre evalueringer å bruke disse til systematisk forbedringsarbeid.
sikre at alle elever med spesielle opplæringsbehov får nødvendig hjelp og tilrettelegging.
satse på IKT i skolen gjennom flere pc`er til elevene og kompetansetiltak for lærerne.
sikre at alle skolene i Rælingen har gode og trygge utemiljøer til lek og læring.
styrke skolebibliotekene og videreutvikle skolenes samarbeid med biblioteket.
jobbe for å få en flerkulturell skole ved bl.a. å finne gode rekrutteringsmetoder for å få flere lærere med minoritetsbakgrunn inn i Rælingen-skolen.
etablere nettverk mellom skole, helsetjenesten, barnehagene og biblioteket for å styrke leseopplæringen.
videreføre og styrke satsningen med den kulturelle skolesekken.
utarbeide tjenestebeskrivelse for SFO tilbudet med konkrete krav til innhold og kvalitet som sikrer et likt SFO-tilbud i hele kommunen.
arbeide for en samordning av søskenmoderasjon mellom barnehage og SFO
stimulere til økt samarbeid mellom SFO, lag og foreninger for å øke aktivitetstilbudet til barna.
sikre alle elever grunnleggende svømmekunnskaper

BARNEHAGER

Venstre vil ha en offensiv barnehagepolitikk som sikrer barnehageplasser til alle som ønsker det i sitt nærmiljø. Utbygging kan skje i både privat og offentlig regi. Venstre vil ha gode og billige barnehager, men det er også viktig å sikre høy kvalitet i tilbudet som gis.

Venstre vil:
sikre full behovsdekning av barnehageplasser.
jobbe for å øke andelen ansatte med pedagogisk utdanning.
sikre økonomisk likebehandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager
støtte prosjekter og kvalitetsutviklingsarbeid som tar sikte på å stimulere leselyst, sikre etter-/videreutdanning, øke barns medvirkning og interesse for matematikk.
at barn med dårlig språkutvikling bør prioriteres ved opptak til barnehageplass, og tilbys gratis kjernetid i barnehagen, evt. språktreningsgrupper.
utarbeide en egen handlingsplan for lese og skriveopplæring.
være positive til mer fleksible åpningstider
sikre gode og store areal til barnehager ved planlegging og utbygging av nye boligfelt.
etablere den kulturelle barnehagesekken etter samme modell som for skolen.
stimulere litteraturformidlingen i barnehagene ved at barnehagebarn får lesevenner, dvs. at skoleelever kommer og leser for barnehagebarn.

VELFERD

Det er en forutsetning for trivselen i kommunen at innbyggerne har god helse og lever under gode sosiale forhold. Venstre jobber for et sterkt velferdssamfunn med et personlig ansvar. Et velferdssamfunn måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste. Venstre vil prioritere dem som trenger det mest. Barn og unge skal sikres trygge oppvekstvilkår. Rælingen kommune vil i de neste årene få en sterk vekst i antall eldre. Det blir derfor ekstra viktig å være i forkant av utfordringene en slik vekst vil medføre. Venstre vil utvikle en eldreomsorg basert på verdighet og trygghet hvor de eldre selv kan påvirke og delta i utformingen av tjenestetilbudet.

Venstre vil:
sikre tilgang på tilstrekkelig og kompetent helse- og sosialpersonell, gjennom en målrettet rekruttering og en aktiv etter- og videreutdanningspolitikk.
sikre god planlegging og utbygging av bemannede omsorgsboliger og institusjonsplasser samt tilby trygghetsplasser i Rælingen.
skape et variert tilbud innen eldreomsorgen, hvor de eldre i større grad får mulighet til å ha innflytelse på innholdet i tjenestene de får fra det offentlige.
at kommunen skal høste erfaringer med ordninger som innebærer at brukerne kan velge ulike tjenestetilbud for sine behov. Venstre mener hjemmetjenesten er et egnet felt for prøveordninger med fritt tjenestevalg.
at tilbudet om hjemmehjelp og hjemmesykepleie utvides slik at flest mulig kan klare seg i egen bolig.
realisere et hospicetilbud lokalisert i Rælingen i samarbeid med andre kommuner på Romerike.
at alle eldre over 75 år skal en gang årlig få tilbud om et besøk av pleie- og omsorgstjenesten. Besøket skal gi informasjon om kommunens pleie- og omsorgstjenester, kartlegge behov og tilby tilrettelegging og bistand.
at kommunens klagenemnd også har kompetanse og myndighet til å behandle klager innenfor sosialtjenesteområdet.
etablere rutiner og systemer som kontinuerlig måler kvaliteten på pleie- og omsorgstjenestene gjennom pleietyngdekartlegginger og spørreundersøkelser. Kvalitetsutviklingen bør også skje i samarbeid med andre kommuner.
etablere "Den kulturelle spaserstokken". Formålet med tiltaket er å gi eldre kunst- og kulturformidling av høy kvalitet.
barnevernet skal sikre at alle barn får like muligheter og motvirke fattigdom hos barn.
styrke oppsøkende arbeid og lavterskeltiltak til mennesker med psykiske problemer og personer med rusproblemer.
styrke oppfølging og rehabiliteringstiltak overfor mennesker med rusavhengighet.
tilrettelegge for et mangfoldig veldferdstilbud med frivillig og private løsninger.
arbeide for at funksjons- og bevegelseshemmede oppnår størst mulig grad av likestilling og likeverdig deltakelse i samfunnet.
rette en spesiell innsats mot vold i nære relasjoner og sikre et bedre oppfølgingstilbud til voldsrammede.
prioritere tiltak mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, menneskehandel og annen kriminalitet rettet mot grunnleggende menneskerettigheter.
bekjempe intoleranse, kriminalitet og rasisme — uansett hvor det forekommer.
styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner som driver flerkulturelt arbeid.
at frivillighetssentralen skal ha en mer synlig rolle for å utvikle det frivillige sosiale arbeidet i kommunen.
at det bygges flere boliger tilpasset behovene til ungdom ved førstegangsetablering. En forutsetning er at kommunen tar initiativ til et ungdomsboligprosjekt. Kommunen må legge forholdene til rette for aktuelle aktører ved å stille billig tomt til disposisjon.

KULTUR OG IDRETT

Målet for Venstres kultur- og idrettspolitikk er at innbyggerne skal gis anledning til å utvikle sine evner og muligheter til beste for seg selv og som samfunnsborgere i fellesskapet. Allsidige og gode tilbud innenfor idrett, kultur og friluftsliv bidrar til fellesskap, tilhørighet og identitet på tvers av aldersgrupper, etnisitet og sosial bakgrunn.

Venstre vil:
øke støtten til lag og foreninger som genererer lokal aktivitet innenfor kultur, idrett og friluftsliv, slik at alle har mulighet til å delta.
prioritere breddeidretten for barn og ungdom ved å legge til rette for nok trenings- og kamparenaer.
tilrettelegge for friluftslivet og gode tilbud for bredde- og mosjonsidretten,
være en pådriver i arbeidet med å få etablert flere nærmiljøanlegg i kommunen, som en del av stedsutviklingen.
videreføre gratisprinsippet for barn og unge og heve aldersgrensen til 18 år.
bevare og videreutvikle Aamodt ungdomshus som fritidsklubb og et treffsted for ungdom.
at ungdom på Løvenstad og Blystadlia sikres et variert og allsidig fritidstilbud.
støtte organisert og uorganisert frivillig arbeid som utføres i kommunen.

I Rælingen er kultursektorens samlede ressursbruk målt i kr per innbygger (15.03.10) i underkant av 70 % i forhold til snittet for Akershus. Særlig lavt prioritert er ressursene til drift av folkebibliotek. Her bruker kommunen kun 45 % sammenliknet med de andre kommunene i Akershus.

øke bevilgningene til folkebibliotek og litteraturformidling til gjennomsnittlig Akershus nivå.
opprette en stilling som barnebibliotekar som et tiltak for å styrke samarbeidet mellom kultursektoren og skolene.
bruke den kulturelle skolesekken for å stimulere til utnyttelse av de lokale kulturtilbudene, og videreutvikle tilbudet til å inkludere barnehagene i ordningen.
at bibliotekets åpningstider må være slik at det kan ytes bibliotekservice til hele kommunen.
fremme kulturtiltak og arrangementer som bidrar til økt kunnskap og forståelse mellom minoritetskulturer og vår egen kultur..
kartlegge og bevare kulturminner.
Sikre et godt kulturskoletilbud som er tilgjengelig for alle.

KREATIVT OG NYSKAPENDE NÆRINGSLIV

Vår velferd og livskvalitet er avhengig av et mangfoldig og verdiskapende næringsliv, drevet fram av mennesker med motivasjon, vilje og evne til å skape noe nytt. Venstre vil aktivt stimulere til et næringsmiljø som baner veien for gründere og småbedrifter og som bidrar til økonomisk vekst, et mangfold av nye arbeidsplasser og et mer bærekraftig miljø. Næringslivets verdiskapning er grunnlaget for velferdsstaten. Småbedriftenes muligheter til verdiskapning er vesentlig for bosetting, arbeidsplasser og samfunnsutvikling. Venstre vil ha en nyskapningspolitikk hvor de små bedriftene står i sentrum. Vi vil gjøre det enklere å starte egen bedrift, med stabilt gode rammevilkår, forenkling og opprydding i skjemavelde. Det må bli like naturlig å skape sin egen arbeidsplass som å finne sin plass innenfor det etablerte. Selv om kommunen har lite areal for næring, er det viktig at også Rælingen satser sterkt for å stimulere etablering av nye arbeidsplasser i kommunen.

Venstre vil:
utvikle et sentrumsområde på Fjerdingby som bidrar til trivsel, identitet, aktivitet med næring som en viktig del for utviklingen av stedet.
tilrettelegge og stimulere til utvikling av arbeidsplasser som gir innbyggere nærhet til daglighandel og bidrar til mindre transport.
arbeide for ny verdiskaping i landbruket med basis i ressurser som finnes i vann, skog og landskap og med basis i den kompetansen som finnes i landbruket.
at kommunen skal være offensiv på forholdet mellom næringsutvikling og arealdisponering ved å ta utgangspunkt i at næringsarealer skal være behovsbaserte, attraktive, egnede og sentrumsnære.
skape bedre rammebetingelser for næringsvirksomhet basert på natur, kultur, design og opplevelser.
etablere en egen bygge- og utviklingskveld hvor interessenter møter representanter fra kommunen.
bedre informasjonen om næringsutvikling på kommunens internettsider.
sikre at det arbeides gjennom hele utdanningsløpet for barnas langsiktige utvikling til aktivt samfunnsbidrag og arbeidsliv. Elevene skal få tilbud om å delta i ungt entreprenørskap og etablere ungdomsbedrifter og derigjennom stimuleres til kreativitet og senere næringsetablering.

LOKALDEMOKRATI

Lokaldemokrati innebærer at innbyggerne og folkevalgte får frihet til å utforme sitt eget lokalsamfunn. Venstre mener det er viktig å ha et vitalt og levende lokaldemokrati. Blir oppslutningen om lokaldemokratiet for lav, vil veien til sentraliserte og standardiserte løsninger på lokale utfordringer bli kort. Venstre mener at innbyggeren og lokale politikere vet best hvor skoen trykker, og har de beste forutsetningene for å finne gode lokale løsninger. Venstre vil arbeide for størst mulig åpenhet og kontakt mellom kommunens innbyggere og politikere. Åpenhet vil sikre at innbyggerne kan få nødvendig innsikt, mulighet til utøve kontroll og påvirke beslutninger.

Venstre vil:
ha direkte overføring av politiske møter over internett.
utvide kommunestyrets spørretime slik at innbyggerne kan stille spørsmål til alle representantene i kommunestyret via internett.
legge til rette for økt bruk av folkeavstemninger.
innføre ordninger med kommunale informasjons- og drøftingsmøter i kretsene i sentrale saker.
utvide lokaldemokratiet gjennom åpne stedsutviklingsprosesser.
gi stemmerett for ungdom fra det året de fyller 16 år.
gi representanter fra Ungdomsrådet, Eldrerådet og Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne møte-, tale- og forslagsrett i alle kommunale folkevalgte organer i relevante saker.
at antallet folkevalgte representanter ikke blir redusert.
følge innbyggernes mening i en eventuell folkeavstemning om kommunesammenslåing.
at det lages tjenestebeskrivelser som slår fast hva innbyggerne kan forvente for alle kommunale tjenesteområdene.
videreutvikle servicetorget som en viktig informasjons- og møteplass, og sikre at søknader og svar skal kunne sendes til kommunen over internett.
si nei til innføring av eiendomsskatt.

VENSTRES IDEOLOGISKE GRUNNLAG

Venstre er det sosialliberale partiet i norsk politikk. Vi er en del av en internasjonal idétradisjon som går tilbake til opplysningstidas humanisme og 16- og 1700-tallet med krav om frihet fra tvang og vilkårlig styre. Men formelle friheter alene ga ikke alle virkelig frihet og et verdig liv.

Derfor vokste den sosiale liberalismen fram på 1800-tallet med krav om en aktiv stat for å skape sosial rettferdighet og reell frihet for alle. Når Venstre dannes i 1884 er frihet for den enkelte supplert med ansvar for hverandre som den sosiale liberalismens kjerne. Dette danner grunnlaget for innføringen av folkestyret, utbyggingen av den offentlige skolen og begynnelsen på velferdsstaten.

Fram mot vår tid utvikler liberalismen seg videre. Dens grunnleggende ideer om menneskerettigheter, maktspredning og samfunnsorganisering har fått stort gjennomslag. Men fremdeles er det mye som skiller et sosialliberalt parti fra andre.

Vi har ikke trang til å gi for stor makt til staten og utvalgte interesseorganisasjoner på bekostning av enkeltmennesker og mangfoldet i det sivile samfunnet. Vi skiller oss også fra dem som foretrekker en passiv stat framfor å gjøre noe aktivt med sosial urettferdighet. Som liberale har vi ingenting til felles med de som opptrer dømmende og vil fortelle folk hvordan de skal leve sine liv.

Ved begynnelsen på 2000-tallet fornyer den sosiale liberalismen igjen fornye seg:
Samfunnet forandrer seg stadig hurtigere. Det gjør det enda viktigere å klargjøre hvilke prinsipper som ligger til grunn for et liberalt standpunkt.
Globaliseringen skaper behov for politikk som er universell og ikke begrenset av landegrenser.
Menneskeskapte trusler mot livsgrunnlaget på jorden gjør det tvingende nødvendig med en radikal miljøpolitikk.

Venstre bygger sin politikk på 10 grunnleggende prinsipper:

1. Friheten skal gjelde overalt, for alle
Liberalismens mål er enkeltmenneskets frihet. Venstre vil utvide den enkeltes mulighet til å ha makten i eget liv — for begge kjønn, på tvers av landegrenser, kulturell bakgrunn, livssyn og legning. Vi hviler først når friheten gjelder overalt, for alle.

2. Det personlige ansvaret er ufravikelig
Alle har ansvar for seg selv. For Venstre er dette like grunnleggende som retten til frihet. Vi er sterke i troen på at den som gis anledning til å ta ansvar, griper muligheten — og gjennom det vinner økt verdighet og frihet. De få som er ute av stand til å ta ansvar for seg selv, skal få samfunnets hjelp til å leve et verdig liv.

3. Alle har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner

Alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som oss. Vi plikter å hjelpe andre med å sikre forutsetningene for frie liv, blant annet gjennom å bygge sterke felles institusjoner, ved å bekjempe fattigdom og ved å respektere naturens egenverdi og bærekraft.

4. Virkelig frihet forutsetter felleskap og rettferdighet

En fri verden kjennetegnes av rettferdighet, verdighet og muligheter for alle. Frie samfunn har lokale, nasjonale og globale felleskapsinstitusjoner og et godt sikkerhetsnett for alle. Frie samfunn er rettferdige og åpne — hvor enhver person med de nødvendige evner og innsatsvilje, skal kunne nå enhver posisjon i samfunnet.

5. Alle er likeverdige, men ingen er like
Liberalismen er raus. For Venstre er det en verdi i seg selv at mennesker er ulike og tar ulike valg. Respekten for ulikhet inkluderer fordi den innebærer nysgjerrighet i møte med det ukjente, og toleranse for at det gode liv ikke er likt for alle. Toleranse betyr respekt, ikke likegyldighet eller feighet.

6. Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst

Det liberale engasjementet for frihet går lengre enn å sikre alle materiell trygghet og velstand. Overalt i verden kjennetegnes det gode liv av mer enn det materielle — av kultur og åndsliv, frivillig arbeid og læring. Liberal politikk skal sikre dette som reelle muligheter for alle i et samfunn.

7. Politisk makt skal komme nedenfra
Politisk makt og styring skal forankres i demokratiske institusjoner med stemmerett for alle. Demokrati, ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, og trosfrihet er grunnleggende liberale rettigheter. De viktigste avgjørelsene som gjelder fellesskapet, skal tas av folkevalgte organer.

8. Makt skal spres og balanseres
Et liberalt samfunnssystem består av fire bærebjelker: Demokratiet, rettsstaten, det sivile samfunn og markedsøkonomien. Venstre er opptatt av å sikre disse institusjonenes åpenhet, uavhengighet og samspill. En slik spredning av makt og åpenhet om maktutøvelse er nødvendig for å hindre autoritær politikk, maktmisbruk og korrupsjon.

9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset
Den liberale staten må bygge sterke fellesskapsinstitusjoner for å sikre frihet og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være nøytral overfor livssyn. Den liberale statsmakten må respektere begrensningene i egen makt. Staten har et spesielt ansvar for å verne om mindretallets rettigheter.

10. Liberalismen er optimistisk og alltid underveis

Det liberale samfunnet er alltid underveis og åpent for bedre løsninger, skapt gjennom kraften i de bedre argumenter og gjennom mennesker som får brukt evnene sine. Venstres optimisme er grunnlagt på en sterk tillit til menneskenes skaperkraft og på en tro på at det i fellesskap er mulig å legge grunnlag for frie liv, overalt – for alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**