Hamar Venstres viktigste sak

Å bevare strandsonen ved å fjerne jernbanen fra strandsonen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Oddmunds tegning

Foto: HA

"Æres den som æres bør” – Hamar Venstre’s Chris Castberg (tegnet av Oddmund Mikkelsen) sammen med den engasjerte byborgeren Asbjørn Opaas har på god måte vært idégivere og pådrivere for å legge nytt dobbeltspor for jernbanen øst for strandsonen. Framfor ut i eller langs Mjøsa.
Deres siste planforslag innebærer en 5 km tunnel under Hamar by, deretter under Furuberget i retning Jessnes (alternativ B i kartskissen nedenfor). Mer skånsomt for byen enn Jernbaneverkets opprinnelige planforslaget langs og ut i Mjøsa (alternativ A i kartskissen nedenfor).

Stasjon

Foto: Hamar Venstre

Castberg og Opaas foreslår også ny knutepunktterminal lenger sør enn nå. Samt stasjonsbygning flyttet noen få hundre meter sør i retning av Sulland-bygget (tilhørende skisse er tegnet av Asbjørn Opaas). Disse ekstra meterne er, som sistnevnte sier: "Ikke lenger enn fra Oslo S til Stortinget".
Ikke "stykkevis og delt" – Venstres ordførerkandidat Stein Frøysang sier: "Om jeg velges som ordfører vil jeg arbeide svært hardt for at det nye doble jernbanesporet ikke legges i strandsonen, men lenger øst, gjerne under byen. Uten alle forbeholdene de andre ordførerkandidatene kommer med. Fordi en slik endring er livsviktig for den videre byutviklingen.

Kartskisse

Foto: Hamar Venstre

Å flytte jernbanen lenger øst, for eksempel via tunnel under byen, innebærer tekniske og økonomiske utfordringer, som imidlertid lar seg overvinne. Liknende tekniske hindringer er overvunnet andre steder. Å flytte jernbanen vil bli dyrt, men det kan bli dyrere å la være.
Kostandene ved å flytte jernbanen kan også lettes pga. verdiøkningen byen får etter at flytting av jernbanen mer øst i byen frigjør nye ressurser. Både via salg av arealer fra tidligere jernbaneområder, og/eller via økt skattetilgang ved at byen får flere innbyggere (å øke fra 20 000 til 60 000 er realistisk). Noe som er mulig etter at byen er blitt mer attraktiv, og etter at den har fått halvert reiseavstand til andre sentrale østlandsbyer pga. nyere og raskere tog.
Mange glemmer at å bygge ut i eller langs Mjøsa også vil bli dyrt: Ved en slik løsning vil en trenge dyr bro over sporområdet ved Brugata, få dyre grunnerverv og også dyr tunnel fra vannverket til Furuberget, dyre overganger og underganger samt dyre sikringstiltak og støyskjerminger.
Investering som gir avkastning – Nevnte store investering mener vi er nødvendig og vil gi mye av seg. At dette er århundrets viktigste byutviklingstiltak. Fordi en derved kan:
•Gjøre det lettere å komme til og se Mjøsa. Etter at undergangene og ledningene som sperrer tilgangen til Mjøsa forsvinner. Gi byen et nærmere og tettere forhold til en vakker innlandssjø, en skjønnhet som vil "smitte over" på byen selv.
•Skåne 76 boliger i strandsonen som ellers ville bli berørt/ "overkjørt" om en i stedet valgte å legge dobbeltsporet i strandsonen. Mens bare et lite mindretall av boliger blir berørt av tunnelbygging under byen.
•Frigjøre strandsone både til rekreasjon, nye boliger og nye næringsbygg. Strandsonen kan deretter anlegges som en promenade fra Vikingskipet, via Koigen, Domkirkeodden og til Åker gård. Den nye bydelen på Espern kan bli Hamars Aker brygge. Sammen med øvrige frigjorte arealer vil Hamar kunne bli en mer betydelig turistby og handelsby enn i dag, evt. vil Hamar som en universitetsby kunne bli en realitet.
•På alle disse måtene gi byen nok livskraft til å være "Mjøsbyen" og "Innlandshovedstaden". Etter at byens derpå økte skjønnhet, med nye frigjorte rekreasjons-, bo- og næringsarealer, sammen med raskere togtrafikk (i nær framtid 45 minutter til Oslo) får den til å tiltrekke seg stadig flere innbyggere og tilreisende, mht. arbeid, studier, bolig og ferie.
Erik Aares
Hamar Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**