Patetisk om eiendomsskatt

Øystein Smidt svarer på et leserbrev fra FrPs Kristen Salberg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Følgende leserbrev har stått på trykk i Raumnes:

I leserinnlegg i Raumnes 18. august advarer Kristen Salberg mot å stemme på angitte partier ved kommende kommunestyrevalg pga eiendomsskatten, deriblant Venstre. I seg selv er det litt spesielt å advare mot å stemme på andre partier, men enda mer spesielt er det når FrP, som påstår de er så til de grader i mot eiendomsskatt, likevel bruker av disse pengene når de skal lage et budsjett. De finner ikke nok andre inndekningsmuligheter for at ikke nedkjæringene skal bli for store i den kommunale driften. Det samme gjelder KrF og Høyre. Så føyer Salberg til i slutten av sitt innlegg at hovedmålet for FrP nå er at eiendomsskatten ikke skal øke rett etter valget.

Dette høres ut som signaler om at også FrP fortsatt ser det som vanskelig å fjerne nåværende eiendomsskatt på 2 promille i nærmeste fremtid, på lik linje med Høyre og KrF, og som i sine programmer bedyrer høyt og tydelig at de vil fjerne eiendomsskatten, men at dette kan bli utfordrende, eller at de vil fjerne den i løpet av kommende kommunestyreperiode. Dette er akkurat det samme som Venstre mener, men vi tok altså belastningen med å

Øystein Smidt

Foto: Birger Areklett

stemme for innføringen i en spesiell økonomisk situasjon for kommunen. Det kan i denne forbindelse være fristende å sitere figuren Trumpeterstråle i Henrik Ibsens Peer Gynt: "Jeg protesterer for all verden, men følger med på ferden".

Øystein Smidt
Nes Venstre