Gjennomsnittseleven finnes ikke

Den nye eleven er mer sammensatt enn noen gang tidligere. Å legge opp undervisningen for gjennomsnittseleven er ikke morgendagens løsning, mener Lørenskog Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Utdanningsforbundet i Lørenskog har sendt en rekke spørsmål til de politiske partiene ved gruppelederne. Lørenskog Venstre vil gjerne også orientere velgerne om de svarene vi har gitt, som bakgrunn for deres vurderinger til valget.

Lek i skolegården på Solheim skole i Lørenskog

Når det gjelder skolegrenser har Venstre et klart standpunkt. Vi må fortsette å ha fleksible skolegrenser i landets mest kompakte kommune. Uansett hvor mye penger en bruker på skolen, så vil endring til faste skolegrenser medføre dårlig ressursbruk og koste kommunen anslagsvis 10-15 millioner ekstra i året. Disse kostnadene vil erfaringsmessig gå ut over vikarpotter, spes.ped. midler og annet. Det vi ønsker er at foreldre skal få beskjed i meget god tid, hvilken krets deres barn vil sogne til ved skolestart. Dette må kommunen klare med kunnskap om befolkningsprognoser, utbyggingsplaner og antall barn pr kull.

På sikt ønsker vi likebehandling av offentlige og private barnehager hva gjelder regleverk og økonomiske tilskudd

IKT er styrket noe i økonomiplanbehandlingen med støtte av Venstre. Her er det viktige å unngå flaskehalser i systemet. Rapporteringer fra brukerne og lærerne er viktig for å se hvor tiltakene har best effekt, og at nødvendige justeringer kan gjøres. Vi mener bruk av IKT-lærlinger kan være en god ressurs, og samtidig gi nødvendig praksisplasser.

Kartleggingsprøver er nyttige verktøy. Skolenes virksomhetsplaner er altfor omfattende i dag. For å gi et eksempel, så ser Venstre for seg et balansert målstyringsverktøy med færre mål, men mer etterprøvbare mål. For eksempel er det mye høyere gyldighet og pålitelighet i skolenes eksamenskarakter i norsk 10. klasse, enn å skulle innrapportere standpunktkarakterer i eksempelvis kroppsøving og religion. En må fokusere på det sentrale. Venstre vil at pedagogene selv skal trekke ut det som er viktigst i jobben de gjør, og så skal det settes ambisiøse mål. Målene skal settes i forhold til utgangspunktet til barna uansett om det skulle gjelde språkinnlæring i barnehagen, eller om det gjelder svømmeevne blant skoleelever.

Venstre vil øke lærertettheten gradvis, men en skal også se behovet for spesialpedagoger og andre faggrupper inn i skolen for å avlaste skolen de utenomfaglige utfordringene i skolen. Gode lærere er mye viktigere enn mange lærere!

Vikarsituasjonen i skolen er en utfordring, særlig ved korttidsfravær. På langtidsfravær følger det refusjoner som gir vikarer. Venstre mener det er en løsning å gi overtid og avspasering til erfarne lærere og klasseledere istedenfor å kaste seg over billige ufaglærte studenter. Her mener vi lærernes fagforeninger til en viss grad undergraver sin stand, gjennom for mye likhetstenkning istedenfor å ha fokus på lærerkvalitet.

Lærerens arbeidsår er så hektisk og komprimert, så det bør gjennomføres kompetansekurs for pedagoger utenom skolens 195 dagers år, for å unngå ytterligere press på engasjerte lærere.

Rolvsrud barnehage i Lørenskog

I barnehagene må det stilles enda større vekt på å ha høy bemanning i de delene av året hvor det er mest sykdom. Fleksible arbeidstidsordninger med individuelle avtaler som gir lengre sommerferier for barnehageansatte mot at det er høyere voksentetthet i barnehagene i de bløte og kalde høstmånedene er organisasjonsmessige tiltak som vi støtter sterkt.

Skolekapasitet: Den bygges ut gradvis. Det vil være bra kapasitet på ungdomstrinnet i tiden fremover. Ny skole på Ødegården vi gi nødvendig avlastning på Fjellhamar skole, og skoleplasser for utbyggingsområdet ved Lørenskog stasjon. Generelt er det en høy kvalitet på skolebyggene i Lørenskog, noe som viser seg å gi et ytterligere forventningspress på kvalitet på byggene, og noe som er kostnadsdrivende. Når skolekapasiteten nå sikres, er det viktig å sikre fokus på innhold i skolen.

Den nye eleven er mer sammensatt enn noen gang tidligere. Å legge opp undervisningen for gjennomsnittseleven er ikke morgendagens løsning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**