Vindkraftanlegg — en komplisert sak

Globalt er vindkraft sterkt voksende. Samtidig er spørsmålet om vindkraftanlegg ikke uproblematisk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Estetikk som motargument kan framstå som lett å avfeie. Det er subjektivt hva vi synes er pent og stygt, og noen synes vindmøller i solnedgang er like vakkert som elg i solnedgang. På folkemøtet om vindkraftanlegg i havet utafor Laukvika og Gimsøya påpekte en av de frammøtte at blikket vårt tiltrekkes av bevegelser. Sett i et slikt lys blir roterende vindmølleblad mot horisonten et uheldig valg ikke bare for fastboende, men også for de som lever av natur. Naturen i Lofoten er hovedårsaken til at mange velger øygruppa vår som reisemål. Turismen er en av våre viktigste næringsveier, og her fins et potensial for vekst.

Et motargument som det er kanskje er lettere å få oppslutning om er arealkonflikten mellom vindkraftanlegg og andre næringer. Noen steder kan det dreie seg om beiteområder (for eksempel for rein); hos oss dreier det seg om både fiskefelt og turistnæringa. Vindkraftanlegg utgjør også en potensiell trussel mot naturmangfoldet når det gjelder fugler og gytefelt for fisk.
Sist, men ikke minst, reiser spørsmålet for eller imot vindkraftanlegg et etisk dilemma. Alle er for fornybar energi. Men er vi for bare så lenge vi slipper å ha anleggene i vår synsrand? I så fall står vi uten truverdighet i miljøspørsmålet.

Det er grunn til å spørre om hensikten bak det store vindkraftanlegget som noen ønsker å sette opp i havet utafor Laukvika og Gimsøya. Vi har kraftoverskudd i Nordland. For oss i Lofoten er sikker energitilgang det vi burde være mest opptatt av.

Samtidig er har vi ingen rett til å overse de globale aspektene ved miljø- og energispørsmålet. Millioner av mennesker vil bli miljøflyktninger hvis ikke utslippene av klimagasser i betydelig grad går ned. Også for oljestaten Norge må det bety at vi utvikler og tar i bruk ny klimateknologi og endrer levesett slik at utslippene av klimagasser reduseres kraftig samtidig som velferdsnivået opprettholdes. Vi må gå fra å være en fossilnasjon til å bli en fornybar nasjon og vi må bli gode på energieffektivisering. Venstre vil jobbe for at strømforbruket innenlands reduseres med 20 prosent innen 2020.

Venstre ønsker ei utfasing av fossilnæringa og betydelig satsing på fornybare energikilder. Når det gjelder vindkraftverk, vil Venstre stimulere utbygging av småkraftverk der dette ikke er i konflikt med verneverdier. Venstre ønsker fylkesvise planer for økt utbygging av vindkraft som sikrer et lavest mulig konfliktnivå og høyest mulig energieffektivitet.

For Vågan Venstre er fraværet av dialog mellom berørte parter et avgjørende ankepunkt mot skissene til vindkraftanlegg utafor Laukvika og Gimsøya. Fins det områder som faglige instanser mener er brukbare for vindkraftanlegg uten å komme i konflikt med hjørnesteiner i det lokale næringslivet? Fins det områder som lokalbefolkninga kan akseptere som plassering for vindkraftanlegg uten at deres opplevelse av hjemstedet forringes? Selvsagt må vi tåle å se de energikildene som gir oss lys og varme i husene. Like selvsagt er det at lokaliseringa av eventuelle energianlegg må skje i dialog mellom berørte parter.

Anja Johansen,
førstekandidat for Vågan Venstre og kandidat for Nordland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**