Skuffet over iPad-vedtak i Råde

Råde Unge Venstres leder, Alexander Ski Aasberg, er meget skuffet over Formannskapets vedtak om å ikke utrede innføring av nettbrett som en del av undervisningen i Råde-skolene. – Dette er å gå baklengs inn i fremtiden!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Ingen iPad'er til Rådeskolene.

Ingen iPad’er til Rådeskolene.
Foto: Apple

For mens Formannskapet innstilte på at alle i kommunestyret skal ha iPad, så gikk de i mot Venstres forslag om å gjøre en utredning rundt tilsvarende innføring av nettbrett i Rådeskolene.

– Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke engang vil ha en utredning. Lønner det seg for kommunestyret å innføre nettbrett, så skal jeg love deg at det lønner seg i skolene også, forteller Ski Aasberg.

Fremtiden er her
– Det er jo ikke bare det økonomiske som spiller inn i forhold til å innføre dette i skolene, fortsetter Ski Aasberg. – Bokverk oppdateres stadig vekk, men en trykket bok er så og si utdatert den dagen det blir trykket. Gjennom elektroniske ’’apper’’ kan elektroniske bøker oppdateres daglig og du vil ha det nyeste stoffet på ditt leserbrett til enhver tid.

Alexander Ski Aasberg er oppgitt over vedtaket i Formannskapet. Her sammen med Venstreleder Trine Skei Grande.

Foto: Kjartan Almenning

Utvikler læreren også
– Lærerne kan utvikle egne lesebøker dersom de vil det. Da kan man laste ned ekstramateriale istedet for å printe det ut, noe som gjør at lærestoffet blir mye mer levende. Et mer levende læremateriell gir mer engasjerte elever, i tillegg til at et nettbrett vil forminske den tunge skolesekken, slik at man kan ha alle bøkene med seg, både lese- og skrivebøker på ett nettbrett.

Løkke i uttakt med dagens skole
Christian Holstad Lilleng er Venstres representant i Formannskapet, og fremmet derfor saken på vegne av partiet. Han var oppgitt etter endt saksbehandling. – Det som irriterte meg aller mest under debatten var Kjell Løkkes (AP) uttalelse om at «vi kan ikke drive skolepolitikk gjennom innfallsmetoden». Da er det vel ikke annet å si enn at Løkke er totalt i uttakt med dagens skoleverden. Vi kan ikke fortsette å undervise elevene med 1950-medtoder når vi skal forberede dem til verdenen i 2012. Dersom han tror dette med nettbrett er en ny tanke i skoleverket og politiske partier så blir jeg rett og slett litt skremt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**