Venstre i bompengeforhandlinger med Høyre og KrF

Videre utbygging av Bybanen er Venstres krav nummer én.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Julie_Andersland_pressebilde_2011_kvadratisk

Foto: Tor Blaha

Byrådet går ikke med på køprising
— Vi stemmer ikke mot rushtidsvgift, men får vi sikret andre viktige bybanepunkter kan vi gå med på en pakke uten køprising. Køprising ville gjørt pakken mye bedre, men det handler om å sikre Bybanen videre til alle bydeler, og det er utrolig viktig, sier gruppeleder for Venstre Julie Andersland til BA.no. Venstre understreker at de vil stemme for køprising i bystyret.

Forhandlingene mellom Høyre, KrF og Ap brøt sammen før helgen fordi Ap krever at byrådspartiene dropper Skansentunnelen og bruker pengene, 700 millioner kroner, på Bybane til Åsane i stedet.

I dag har byrådspartiene flørtet med Venstre.

Vil gjøre Bryggen bilfri
— Vi er for en Skansentunnel som gjør at vi får en bilfri Bryggen, men som også sikrer at vi ikke får en vekst i sentrum. Planene fra 1999 er såpass gamle at de bør utredes på nytt. Vi krever blant annet at det ikke blir noe innslag for tunnelen i sentrum, sier Andersland.

— Dere gikk høyt på banen i valgkampen, og krevde rushtidsavgift. Nå løper dere fra valgløftene deres?

— Vi er ikke mot rushtidsavgift. Problemet er at vi ikke får flertall for det med mindre KrF skulle stemme med resten av opposisjonen. Derfor handler det for Venstre om å gjøre bompengeavtalen best mulig, og det er å sikre mest mulig Bybane. Vi ønsker å være konstruktive og ansvarlige. Avtalen ville blitt bedre med køprising, det er gammeldags å bare bruke bompengeordningen til å kreve inn ekstra penger, når vi kunne brukt det som en mekanisme til å regulere trafikken.

Bybanen i Bergen

Foto: Bybanen i samarbeid med BA

Bybanen til alle bydelene
Bompengepakken innebærer at det fra 2013 til 2025 skal kreves inn 25 kroner per passering.

Venstre har i forhandlingene krevd at byrådet i sterkere grad forplikter seg til å bygge Bybanen videre etter at den står ferdig på Flesland. Det vil si til Åsane, deretter til Haukeland sykehus, over Minde og vestover.

— Det er én ting å ville det, noe annet er å forplikte seg til det, sier Andersland.

Les hele saken her.

Du kan også lese hva Bergens Tidende skriver om saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**