Kulturstyret vil redde Aladdin!

Kulturstyret i Kristiansand fulgte onsdag opp Venstres forslag om å bevare Aladdin og miljøet som over tid har vokst frem der. Saken sendes videre til kommunalutvalget med en oppfordring om å be Kristiansand kino vurdere et kjøp av bygget. Venstre har lenge kjempet for Aladdin og er glad det nå ser ut til å gå rette veien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

I kulturstyret stemte alle partier, bortsett fra Frp, for et forslag om å be kinostyret vurdere et kjøp av bygningen. Forslaget, som ble fremmet av kulturstyreleder Randi Haukom (H), lyder som følger:

“Kulturstyret ber kommunalutvalget i kraft av sin eierposisjon i Kristiansand kino om å ta et initiativ overfor kinostyret om å vurdere kjøp av Aladdin”.

Les: Foreslår at kinoen kjøper Aladdin (Fædrelandsvennen)

I forbindelse med bystyrets behandling av handlingsprogram og budsjett i desember 2011, fremmet Venstre et forslag om å vurdere det tidligere vedtatte salget av Aladdin i forbindelse med ruleringen av ny kulturstrategi. Forslaget fikk flertall og saken havnet i kulturstyret etter å ha vært innom formannskapet. I formannskapet var det lagt opp til en endelig behandling av saken, men Venstres Dag Vige fikk et flertall med på å sende saken over til kulturstyret.

– For Venstre har det vært viktig å få saken vurdert i et kulturpolitisk perspektiv, og ikke bare et økonomisk, sa Vige i formannskapet den gang.

Les: Aladdin-saken opp i kulturstyret
Les: Aladdin-seier for Venstre