V mot avvikling av Årets fylkeskunstner

Torsdag ettermiddag fikk Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti flertall i hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse å avvikle ordningen Årets fylkeskunstner i Buskerud med seks mot fem stemmer. – Det er et veldig negativt signal til kulturmiljøet i fylket vårt, sier Venstres gruppeleder på fylkestinget Helge Stiksrud. Han stemte imot avviklingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Helge Stiksrud

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Ordningen har vist seg å være et virkemiddel for å binde alle regionene sammen ved at fylkeskunstneren turnerer, understreker Helge Stiksrud. Samtidig har dette skapt positiv oppmerksomhet utover fylkesgrensene, mener han.

Årets fylkeskunstner er et arbeidsstipend på 150.000 kroner. Stipendet er blitt utdelt siden 2008 og tidligere mottakere er Veslemøy Solberg (2011), Anne-Lise Berntsen (2010), Lise Knudsen (2009) og Martin Myhr (2008).
Sanger, artist og produsent Rita Engedalen fra Kongsberg er valgt til Årets fylkeskunstner 2012 og blir dermed den siste som mottar et slikt stipend.

Årets fylkeskunstner forplikter seg til å lage et eget program som fremføres i alle fylkes regioner i det året man er fylkeskunstner.

Det vil nok vekke oppmerksomhet at kulturfylket Buskerud vil avvikle en meget positiv ordning etter forslag fra Høyre, Frp og KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**