En vond og ærlig rapport

Venstre mener rapporten som 22.juli-kommisjonen har lagt frem er en vond og ærlig rapport. — Jeg håper nå regjeringen så raskt som mulig legger en tidsplan, slik at vi systematisk kan kvittere ut de 31 forslagene som kommisjonen står bak, sier partileder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Les også:
Må gjenskape tilliten til politiet
Advarer mot panikktiltak
Dørum: – Gikk ikke en dag uten at jeg lurte på om jeg skulle ha gjort mer

— Det er soleklart at liv kunne ha vært reddet på Utøya, sier Venstre-leder Trine Skei Grande til NTB.

Hun sier politiets egenevaluering nå står i et underlig lys.

Hun betegner rapporten som vond lesning, og svært tung for de pårørende. Partilederen er veldig glad og lettet over at Alexandra Bech Gjørv var så åpenhjertig som hun var.

— Jeg oppfatter dette som en veldig grundig og ærlig rapport. Det føles ikke som noe er skjøvet under teppet. Jeg tror hun i dag sa rett ut det som mange av oss har fryktet, sier Skei Grande.

Tiltak med tidsplan
Hun legger til at politiets egenevaluering kommer i et underlig lys etter det som ble presentert av kommisjonens leder om svikt i mange ledd, fra topp til bunn i politiet.

— Jeg håper nå regjeringen så raskt som mulig legger en tidsplan, slik at vi systematisk kan kvittere ut de 31 forslagene som kommisjonen står bak. Dessuten må vi få en grundig stortingsmelding, som må bli behandlet før valget. Det er en kjempeutfordring å snu den kulturen vi fikk avdekket i dag, sier Skei Grande

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**