– Dårligere tilbud til innbyggerne på Hitra

— Å gi en slik fullmakt til HAMOS er å gi fra seg muligheten til å gi et best mulig renovasjonstilbud til Hitras innbyggere, samtidig som vi legger til rette for en monopolsituasjon som skviser ut konkurransedyktige private aktører, sier Audun Liland i Hitra Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Venstres representant stemte som eneste representant mot en uttalelse som går inn for at HAMOS skal ha enerett på både bolig- og hytterenovasjon, slamtømming og gjenbrukstorg på Hitra og i alle andre kommuner som har avtale med HAMOS. Anmodningen fra HAMOS om å komme med en uttalelse i saken ble initiert av lederen av representantskapet i HAMOS, Hitras ordfører Ole L. Haugen.

For Hitras vedkommende vil dette ha liten virkning, da kommunen allerede bruker HAMOS til alle tjenestene. Frøya kommune som i dag har slamtømming fra en privat aktør, vil derimot måtte skifte til HAMOS på slamtømming hvis dette forslaget går igjennom.

Kan levere tjenesten billigere
På Frøya blir slamtømmingen utført av Ragn-Sells. Stig Dyrvik i Ragn-Sells sa til Hitra-Frøya på tirsdag at firmaet gjerne kunne tatt seg at slamtømmingen på Hitra også.

— Det ville gi oss et større volum, og dermed bli rimeligere for abonnentene. Også avfallshåndteringen kunne vi gjort timeligere enn HAMOS, men der ser det ut som kommunene har låst seg til det interkommunale selskapet, sier Stig Dyrvik i Ragn-Sells.

Tungvint byråkrati
Liland mener også at HAMOS oppleves som tungvint å forholde seg til.

— Vi opplever det som vanskelig å få synliggjort de reelle kostnadene for hver av tjenestene. I særdeleshet gjelder det for slamtømmingen som vi har igjennom HAMOS. Vi har også fått flere tilbakemeldinger på at det er uheldig at slamtømmingen foregår på vinteren, spesielt i forhold til hytteeiere som sjelden er på hytta om vinteren, men også for fastboende som må grave eller hakke fram septiktanken under snø og is, sier Audun Liland.

— Vårt ønske er at innbyggerne på Hitra skal få en best mulig service til en best mulig pris, og da er det viktig at man har reell konkurranse om tjenestene, sier Liland.

Venter på svar
Venstre, Senterpartiet og Høyre satte fram et forslag i forbindelse med budsjettet for 2012 der de ønsket at kommunestyret skulle få tilbakemelding fra administrasjonen om det finnes rimeligere leverandører av slamtømming.

— Vi venter fremdeles på en god tilbakemelding i denne saken. Samtidig ser jeg at det kan bli vanskelig å bryte ut av avtalen med HAMOS, spesielt etter dette siste vedtaket.

Avslutningsvis spør Audun Liland om det er kommunetilhørighet som avgjør Hitras standpunkt.

— Ville vi valgt et annet alternativ hvis den private tilbyderen hadde vært fra Hitra?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**