Dobbeltmoral om bibliotekene

Byrådet innfører søndagsåpent hovedbibliotek. Det er bra, men nedprioriteringen av bydelsbibliotekene fortsetter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trond Tveiten

Foto: Tallak Rundholt

Det er positivt at hovedbibliotekets nye åpningstider nå også vil inkludere søndager. Biblioteket er en av de viktigste kultur- og utdanningsinstitusjonene vi har.

Problemet er at det samme byrådet som nå utvider åpningstidene til biblioteket i sentrum også er ansvarlig for å ha nedlagt bokbussen for en stund tilbake, med en begrunnelse om at de hadde for få midler. Nå har dette byrådet derimot plutselig penger til overs til å utvide åpningstidene til hovedbiblioteket, selv etter de har brukt millioner på oppussing av det samme biblioteket.

Undertegnede kjempet i sin tid for at bokbussen skulle få leve. Dette tiltaket var viktig for folk i bydelene og folk med lang vei til bibliotek, men byrådet ønsket ikke dette tilbudet. Bydelsbibliotekene blir rett og slett nedprioriterte. Blant annet har bydelsbiblioteket på Landås måttet redusere sine åpningstider, noe som er en skandale. Det er fint at hovedbibilioteket styrkes, men det bør ikke skje på bekostning av bibliotekfilialene i bydelene. Hvis det er slik at den økonomiske situasjonen har blitt så mye bedre, så bør faktisk byrådet vurdere å gjenopprette ordningen med bokbussen.

Innlegget sto på trykk i Fanaposten fredag 20. oktober.

Trond Wathne Tveiten
Vararepresentant til bystyret