Kinosalg skaper usikkerhet om kvaliteten

– Usikkerheten gjør at byrådets plan om salg av Bergen kino er dårlig, sier Venstres Julie Andersland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kino Bergen

Foto: Kino Bergen

Sveriges største næringslivsavis, Dagens Industri, skriver at mediekonsernet Bonnier AB vil selge SF Kino.

— Det er en åpenbar ulempe ved salget at Bergen kommune ikke kommer til å ha noe kontroll over hvem den kommersielle minoritetsaksjonæren kommer til å være i fremtiden, sier Andersland, som er gruppeleder for Venstre i bystyret.

Andersland frykter at endringer i medie- og kinomarkedet kommer til å avgjøre hvem som vil bli Bergen kommunes partner i fremtiden.

Andersland ute 1

Foto: Mathias Fischer

— Om det blir en god eller dårlig partner er helt prisgitt oppkjøp og endringer. Og med 49 prosent av kinoen er andelen bare interessant fra et investeringssynspunkt — aksjonæren står ikke engang alene ansvarlig for kvaliteten. Da vil halve Bergen kino bare bli et investeringsobjekt, ikke noe mer, sier hun.

Venstre kjemper fortsatt mot kinosalget, og fremmet onsdag et forslag i finanskomiteen i bystyret om å ikke gjennomføre salget.

Les hele saken på side 2 og 3 i del 2 av Bergens Tidende torsdag 8. november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**