Må holde fast ved Intercity-satsing

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det sa Inge Solli under debatten om Samferdselsbudsjettet i Stortinget idag. Nedenfor kan du lese hans innlegg i stortingsdebatten.

Les også:
Venstre prioriterer Inter-City
Venstre vil ha eget Intercity a/s

Nullutslippskjøretøy
– Vi er veldig glade for at klimaforliket slår fast at dagens avgiftsfordeler for el-biler og hydrogenbiler skal gjelde også i neste stortingsperiode. Det er helt avgjørende, både for kunder og produsenter at vi har gode, stabile og ikke minst forutsigbare rammevilkår for nullutslippskjøretøyer i Norge. Og vi vet det virker, sa Inge Solli under debatten om samferdselsbudsjettet i Stortinget idag.

Inge Solli, Venstre

Foto: Akershus Venstre

– Norge er helt i verdenstoppen på salg av slike biler, og vi vet veldig godt at det er de fordelene som vi har sikret politisk som er den viktigste drivkraften for denne suksessen, i tillegg til bilprodusentenes svært gode framskritt innenfor disse teknologiene. Vi ser at byer og kommuner nå er godt i gang med å bygge ut ladeinfrastruktur med parkeringsplasser, men vi mangler en hurtigladestruktur slik at man kan bruke disse bilene også mellom de store byene sør i Norge, sa Solli.

Venstre setter derfor av 50 millioner kroner utover regjeringens forslag til et slikt prosjekt i Transnova.

Satsing på hydrogen og biodrivstoff fortsetter med Venstres alternative statsbudsjett, og vi håper og tror at ikke regjeringen tar livet av hydrogenfyllestasjonene i Norge med sitt forslag til statsbudsjett. Denne teknologien er nå i stor utvikling, og det er helt avgjørende at Norge holder sine stasjoner i drift i noen år framover slik at vi kan være klare når vi får et teknologisk gjennombrudd innenfor hydrogenteknologien. Det er en billig investering i framtiden president.

Intercity
– Regjeringens problem når det kommer til jernbane, er at mesteparten av pengene går til vedlikehold og drift, noe som betyr at viktige nye prosjekter blir utsatt. Venstre er særlig opptatt av betydningen av å få realisert intercitytriangelet med dobbeltspor og hyppige avganger ,sa Solli.

Derfor foreslår Venstre at man oppretter et eget prosjektselskap, InterCity AS, og oppfinansierer dette selskapet med 3 milliarder kroner.

I tillegg vil vi gi dette selskapet mulighet til å ta opp lån eller utstede statlig garanterte obligasjoner. Med dagens bevillinger vil det ta håpløst lang tid å få realisert InterCityprosjektet, med Venstres forslag kan det stå ferdig i 2025. I tillegg vil dette frigjøre investeringsmidler over statsbudsjettet som gjør at vi også kan realisere andre prosjekter raskere enn regjeringens forslag. Venstre har innsett at et prosjekt som InterCity, med et kostnadsanslag på 130 milliarder kroner, ikke har mulighet til å kunne finansieres over årlige statsbudsjettbevillinger, og sannsynligvis er det ikke hensiktsmessig heller.

Prosjektorganisering
En prosjektorganisering vil kunne bruke penger når det er behov for det, og utnytte ressursene på en langt mer hensiktsmessig måte enn dagens finansieringsmodell. I tillegg vil anbudene i en InterCityutbygging være så store at det vil lokke også utenlandske entreprenører til Norge, noe som vil gi økt konkurranse, mindre press i økonomien og kanskje lavere kostnader.

Bergensbanen
Også andre jernbaneprosjekter er viktige for Venstre. Vi foreslår derfor økte bevilgninger til jernbanen med 550 mill. kr, hvorav 100 mill. kr avsettes til økt innsats til drift og vedlikehold i Oslo-området og ytterligere 150 millioner kroner til dobbeltspor Arna-Bergen og Vossabanen. Det er nødvendig at staten tar mer ansvar for kollektivtrafikken. Derfor foreslår Venstre å øke overføringene over belønningsordningen med 200 mill. kr. Venstre foreslår også en ny post på 150 mill. kr for planlegging, investering og drift av kollektivtrafikken i de store byene, såkalte bypakker.

– Det bekymrer Venstre at Jernbaneverket og regjeringen i følge Aftenposten i dag foreslår en hastighet på maksimalt 200 km/t for Intercity for å kunne spare 10 mrd kr. Venstre mener det er å gå baklengs inn i fremtiden, siden Intercity kan være starten på et fremtidig høyhastighetsnett i Norge, og mener det fortsatt må bygges for hastigheter opp mot 250 km/t, sa Solli.

Bybaner
Det er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringene på en miljøvennlig måte.

– Disse midlene kan f.eks. brukes i arbeidet med bybaner, slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen, ny Fornebubane og bane til Ahus ,sa Solli.

– Avslutningsvis vil jeg nevne at Venstre også øker bevillingene til oljevernberedskap, vi styrker redningsselskapet, vi oppretter en egen belønningsordning for sykkel. Vi fjerner fordelsbeskatningen på arbeidsgiverbetalte kollektivkort.Samferdsel er ett av de områdene som trenger fornyelse, spesielt med tanke på gjennomføringshastighet og miljø. Venstres forslag til samferdselsbudsjett er en slik fornyelse, avsluttet Solli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**