Nominasjonsmøtet plasserte Helene Eriksen på 2. plass

Vestfold Venstre avholdt lørdag 1. desember nytt nominasjonsmøte for stortingsvalget 2013. Her ble Eddy Robertsen fra Horten valgt som fylkets førstekandidat. På 2. plass ble Helene Eriksen (Andebu) valgt inn. Nominasjonskomitéen hadde foreslått Karin Virik (Sandefjord) på denne plassen. Men Helene varslet at hun utfordret Karin Virik. En votering Helene gikk seirende ut av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Helene Eriksen (t.h.) sammen med Karin S. Frøyd og Eddy Robertsen

Foto: Trygve Storrønningen

Nominasjonsmøtet, som ble holdt på fylkeshuset i Tønsberg, hadde samlet 42 delegater fra fylkets lokallag. Nestleder i nominasjonskomiteen, Målfrid Vogt (Larvik), presentere innledningsvis medlemmene av komitéen og hvordan de hadde arbeidet fram listeforslaget.

Eddy Robertsen (Horten) var innstilt på førsteplass av nominasjonskomitéen. I møtet ble han utfordret av både Karin Virik (Sandefjord) og Arne Magnus Berge (Nøtterøy). Resultatet av den skriftlige voteringen ga dette resultatet:

1) Eddy Robertsen, 31 stemmer (74 %)
2) Karin Virik, 9 stemmer (21 %)
3) Arne Magnus Berge, 2 stemmer (5 %)

Det ble også kampvotering om 3. plassen på listen. Her stod kampen mellom Per Martin Berg og Karin S. Frøyd. Resultatet av stemmegivningen førte til at Karin S. Frøyd vant denne.

Per Martin Berg ble deretter valgt til inn på en fjerdeplass med akklamasjon.
Øvrige valg på listen skjedde alle ved akklamasjon fra nominasjonsmøtets delegater. Endelig liste fikk denne utformingen:

1. Eddy Robertsen, Horten
2. Helene Eriksen, Andebu