Mer vei for pengene

Harstad Venstre ønsker en mer effektiv innkreving av bompengene når Veipakke Harstad gjennomføres. Veipakken står i kø for godkjenning i Stortinget, og bompengestasjonene er ventet å komme om to år. I 2010 betalte norske bilførere totalt 5.9 milliarder kroner i bompenger. I Harstad venter det oss ei investering på nærmere 1.3 milliarder kroner, og også denne investeringa er et spleiselag mellom stat, fylkeskommune og oss som bruker bil. Harstad Venstre ønsker å påvirke slik at vi som passerer bomringen får mest mulig igjen for pengene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


En gjennomgang Riksrevisjonen har gjort viser at 20% av bompengene brukes på annet enn veiformål, fordelt på 12.9% driftskostnader og 7.1% finanskostnader. Dette må vi klare bedre!

Statens Vegvesen sendte i desember ut ei høring med frist 1.februar, om strukturen i jungelen av bompengeselskap. Dagens situasjon er at hvert bompengeprosjekt oppretter sitt eget bompengeselskap, og før året er omme har vi rundet 60 slike selskap på landsbasis. Rapporten fra Statens Vegvesen foreslår en omstrukturering til fem regionale selskap; for å kunne skjære ned på administrasjonskostnadene, gjøre det enklere for bilførere som ferdes i flere bomringer, og for å gjennom bedre lånebetingelser kunne redusere finanskostnadene. Det skal fortsatt være slik at vi kun er med på vårt eget spleiselag, og ikke kryssubsidierer andre kommuners prosjekter.

Venstre kritiserte allerede i 2009 samferdselsministeren for å ikke lytte til Statens Vegvesens faglige råd: ei omstrukturering av bompengeselskapene. Nå er sjansen her igjen. Harstad Venstre ønsker å få mest mulig vei for pengene, og ønsker derfor en mest mulig kostnadseffektiv drift av bompengeselskapene.

Maria Serafia Fjellstad, Ståle Søyland, Jan Fjellstad og Trond Ingebrigtsen

Harstad Venstre

(På trykk i HT 1.2)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**