Men fortsatt er det mulig at framtida også kan bli en ren fornøyelse. For tiltakene som trengs for å redde miljøet er samtidig tiltak som vil gi folk en bedre hverdag: Byer og tettsteder som setter mennesket i sentrum og legger til rette for å gå og sykle, bedre folkehelse, konkurransedyktige arbeidsplasser basert på kunnskap, fornybare ressurser og naturopplevelser og et effektivt buss- og togsystem i hele landet.
Agder Venstre vil, gjennom arbeid i kommunestyrer, fylkesting, på Stortinget og i våre internasjonale nettverk arbeide for å ta vår del av miljøansvaret, samtidig som vi utnytter mulighetene dette gir til å gjøre Sørlandet til Norges grønneste landsdel.
1. Varig vern av Lofoten og Skagerrak
Skal vi begrense den globale temperaturøkningen til to grader, er det en forutsetning at utvinning og forbrenning av fossile ressurser flater ut og på sikt synker. En stor del av verdens kjente olje- og gassressurser må bli liggende. De sårbare havområdene i Lofoten, Vesterålen og utenfor Senja må få et varig vern mot oljeutvinning på grunn av de unike fiskeriressursene og umistelige naturverdier. Venstre mener Skagerrak har tilsvarende kvaliteter og vil arbeide for varig vern når forvaltningsplanen for Skagerrak og Nordsjøen legges fram senere i år.
2. Neste stopp Sørlandet
Behovet for et moderne og effektiv togtilbud er aller størst mellom byene på Østlandet. Venstre går inn for en full utbygging av dobbeltspor i InterCity-triangelet Lillehammer-Halden-Skien innen 2025. Det neste store nasjonale togprosjektet må deretter bli sammenkobling av Vestfoldbanen med en ny kystjernbane som går innom byene på Sørlandet.
3. Byer og tettsteder med mennesket i sentrum
Venstre stiller seg bak Sørlandets samlede krav om midler til bedre stamveier i nasjonal
transportplan. Manglende sikkerhet og framkommelighet på E39, E18 og Rv 9 gjør det svært viktig. Men Venstre vil mer: Biltrafikken rundt Kristiansand må reduseres og veksten rundt de andre byene må møtes med tilrettelegging for gående, syklende og bruk av buss i en helt annen skala enn i dag. Kristiansand må igjen få storbymidler og det må åpnes for grønne bypakker til mindre byer som satser offensivt. Inne i byene må trafikken legges om slik at gående, syklende og kollektivtrafikk blir prioritert. Samtidig må handel og offentlige institusjoner plasseres i sentrum og grønne lunger etableres. Dette vil koste milliarder, men skape menneskevennlige byer og tettsteder som betaler seg gjennom trivsel og folkehelse.
4. Skape verdier og grønn vekst
Venstre vil støtte opp om skaperkraft overalt hvor den kan finnes, uansett om det er i det minste foretak eller i storskala industri. Vi er inspirert av en prosessindustri som har omstilt seg bort fra forurensing og høyt ressursforbruk til effektiv drift og fornybare produkter. Vi er oppmuntret av en leverandørindustri som bruker oppgangstidene innen olje og gass til å forberede seg på en grønnere framtid innen teknologi og energi.
Venstre støtter entusiastisk opp om fortsatt regionalt eierskap for et Agder Energi som kan være en viktig del av Europas grønne batteri. Som en del av dette vil Venstre etablere flere kabler for overføring av energi til og fra kontinentet, og styrke forskningen på og bruken av alternative energiformer. Forskning og undervisning ved Universitetet i Agder har avgjørende betydning denne
verdiskapingen. Venstre på Stortinget har prioritert, og vil fortsatt prioritere, at UiA skal behandles på lik linje med de eldre universitetene. Venstre vil også satse mer på verdiskaping innen reiseliv og kultur som får større muligheter når vi tar vare på naturen og skaper attraktive byer og tettsteder.