Uttalelse: Samferdsel i Rogaland må prioriteres, fremtiden er på skinner

På Rogaland Venstre sitt fylkesårsmøte ble det søndag 3. februar vedtatt en uttalelse om samferdselssituasjonen i fylket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Les hele uttalelsen her:

Det er anslått at Stavanger-regionen vil øke med minimum 40 % innbyggere mot 2040 — det betyr over 100 000 nye innbyggere. Dagens infrastruktur og kollektivtransport er knapt tilpasset dagens utfordringer. Det må radikale grep til for å løse morgendagens trafikkutfordringer i Rogaland. Når det gjelder satsing på kollektivtransport må folk kunne stole på at dette får dem raskere fram dit de skal og at det lønner seg å benytte kollektivtransport.

I dag regner NSB med at det ukentlig er omtrent 76 000 passasjerer som tar tog på strekningen Stavanger—Egersund, også kjent som Jærbanen. Dobbeltspor på strekning Stavanger—Egersund vil bidra til å redusere privatbilismen og dobbeltsporet vil bidra til hyppigere avgangstider og raskere transport. Ved å legge til rette for pendling vil dette lette boligpresset på Nord-Jæren. En skinnebasert løsning er et miljøvennlig alternativ og det må i tillegg jobbes for å få mer gods over fra vei til bane, da godstransport er et miljøvennlig alternativ til tungtransport.

Drangsdalen er flaskehalsen på Sørlandsbanen. Togstrekket gjennom Drangsdalen er utrygt, og toget må derfor kjøre med en fart på mellom 20 og 40 kilometer i timen, som er den laveste som finnes på noen hovedstrekning i Norge. Utbedringer på denne strekningen haster og må prioriteres.

Venstre mener at bybane på Nord-Jæren er avgjørende for å løse fremtidens trafikkproblemer. På veien mot bybane trengs en umiddelbar storstilt satsning på buss for å løse dagens utfordringer. Rogaland Venstre oppfordrer regjeringen og stortinget til å legge bybanekonseptet til grunn når NTP skal behandles, fordi sju av åtte kommuner på Nord-Jæren ønsker dette.

Les også: Fortsatt stor tro på bybane

Haugalandsregionen sliter i dag med dårlige kollektivløsninger. Regionen bør sikres midler via den statlige belønningsordningen for økt kollektivsatsning. Trafikkselskapet Kolumbus bør gå i dialog med kommunene for å sikre bussruter som gir økt andel kollektivreisende.

Venstre foreslår en rekke konkrete tiltak for å bedre kommunikasjonen i Rogaland:
• Bygging av dobbeltspor mellom Sandnes-Egersund
• Utbedring av Drangsdalen
• Vurdere gjenåpning av Ålgård-banen så raskt som mulig
• Jobbe for at bybanekonseptet blir en del av nasjonal transportplan
• Planlegging av kollektivfelt langs motorveien Stavanger-Sandnes for å bedre trafikkavviklingen til og fra Forus-området
• Redusere privatbiltrafikken ved innføring av rushtidsavgift og andre restriktive tiltak.
• Øke kollektivtrafikken betydelig, med flere ruter, hyppigere avganger og reduserte priser
• Ringbuss mellom Tysvær-Haugesund, Helganes flyplass og T-forbindelsen
• Utbygging av flere sykkel- og gangstier

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**