Preikestolen som nasjonalpark

Eit av fråsegna som vart vedteke på fylkesårsmøte i helga handlar om å verne Preikestol-området.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Preikestolen Lysefjorden

Foto: –

Du kan lese heile fråsegna her;

Fylkesårsmøtet 2011 vedtok en resolusjon om å verne Preikestolen området. «Preikestolen nasjonalpark». Saken ble fulgt som interpellasjon i fylkestinget av Jarle Braut (V), men det var ikke flertall for nasjonalparken i fylkestinget. Saken ble tatt videre opp i Stortinget og bl.a. daværende miljøvernminister Erik Solheim (SV) var positiv til forslaget, men den ble ikke fulgt opp av Regjeringen.

Venstre i Rogaland vil fortsatt arbeide for å etablere Preikestolen Nasjonalpark.

Rogaland er et av landets største utbyggingsfylker. Gjennom flere ti-år har det meste av vasskrafta blitt utbygd. Dette sammen med bygging av veier, kraftlinjer og hytteområder har redusert den inngrepsfrie naturen betydelig. Tapet av inngrepsfri natur ser ut til å fortsette med nye planer om vindkraftanlegg og små kraftverk.

Også i Jørpelandsheia med Preikestolen er det i dag flere tekniske inngrep i form av kraftbygginger og kraftlinjer. Naturvernforbundet mener det fortsatt er betydelige arealer som er uberørt eller lite berørt av inngrep. I sum er verneverdiene i området store – både av regional og nasjonal karakter. Venstre mener derfor at området kvalifiserer til status som nasjonalpark.

I 2011 støttet 12 frivillige organisasjoner med 300.000 mennesker forslaget om å kvalifisere Preikestolen som nasjonalpark. Det er et stort ønske om å etablere en slik Nasjonalpark. Spørsmålet er også blitt aktualisert gjennom NVE’s planer om å eventuelt å legge en ny kraftlinjeutbygging i området.

Rogaland Venstre ber Regjeringen om sak om etablering av Preikestolen Nasjonalpark fram for Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**