Venstre ønsker et varig vern av havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja

Vi ønsker ikke på noe tidspunkt å igangsette oljevirksomhet i et område der fire av verdens ti største fiskebestander gyter. Å risikere Norges historisk største ressurs på grunn av kortsiktig gevinst er rett og slett uklokt. Vi mener derfor at Lofoten, Vesterålen og Senja bør stå helt øverst på lista over havområder som bør få varig vern.
Forkjempere for petroleumsvirksomhet ønsker seg flere arbeidsplasser og økte skatteinntekter lokalt og nasjonalt. Vi tror oljevirksomhet i sum vil gi større negative konsekvenser enn positive ringvirkninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Alle som var til stede i Svolvær i forbindelse med presentasjonen av Kunnskapsinnhentinga var spent på hva rapporten ville vise. Ivrige journalister presenterte utrolige tall — "over 30.000 nye arbeidsplasser", kunne man lese. Dette er en misforståelse av rapporten. Kunnskapsinnhentinga viser at det kan skapes mellom 400 og 1100 nye arbeidsplasser i regionen, og regionen strekker seg fra Namsos i sør til Tromsø i nord. Over en periode på ca 30 år vil dette kunne gi over 30.000 årsverk — ganske andre tall enn det som ble presentert i flere medier. Arbeidsplassene forventes i stor grad å komme i de større byene og andre steder hvor det allerede er etablert petroleumsindustri. Det er med andre ord ingen garanti for store ringvirkninger i områdene som vil bli direkte berørt av oljevirksomhet: Lofoten, Vesterålen og Senja.

Kunnskapsinnhentinga peker videre på en forventet konflikt med eksisterende fiskerivirksomhet i områdene. Hele sokkelen utenfor LoVeSe er å betrakte som ett sammenhengende helårig fiskefelt og man må forevente stor grad av konflikt mellom eksisterende fiskerivirksomhet og en eventuell petroleumsutvinning.

Den antatte mengden med olje og gass er ikke enorm, sammenlignet med andre funn. Oljedirektoratet opererer med 202 ekvivalenter som estimat for samlede utvinnbare ressurser i LoVe. En rekke felt i Nordsjøen er større enn dette, til sammenlikning er Ekofisk-feltet syv ganger større.

Majoriteten av ordførere i Lofoten og Vesterålen er positive til petroleumsvirksomhet. Det snakkes om nye arbeidsplasser, økte skatteinntekter og å stoppe en negativ befolkningsutvikling. Vi undres over våre lokale ordføreres iver. Det sies ofte at det er en fraflytting fra Lofoten og Vesterålen. Dette er riktig dersom man ser det i et 20-års perspektiv, men dersom man ser på tallene fra 2009 og fram til i dag, ser man derimot en positiv befolkningsutvikling som kan tyde på at trenden har snudd. En historisk høy torskebestand gir grobunn for lønnsom næring til havs og på land. Satsing på helårsturisme, konferansemarked, og etablering av ny næringsvirksomhet bærer kanskje frukter?

Vi skulle ønske at våre ordførere bruker sin tid i riksmedia til å formidle et positivt bilde av LoVeSe, for vi som bor her stortrives i verdens vakreste øyrike.

Stem Venstre og si ja til vern av de unike havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Vågan Venstre og Arne Ivar Mikalsen, toppkandidat for Nordland Venstre ved Stortingsvalget 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**