Motivert for valg på landsmøtet

Den første dagen av Venstres landsmøte gikk med til partileder Trine Skei Grandes tale og generell politisk debatt. Det ble også tid til å begynne behandlingen av stortingsvalgprogrammet, med debatt om blant annet forsvars- justis- og asyl- og innvandringspolitikk. – Det er veldig inspirerende å være med i et høyt motivert parti som vil så mye, sier Oslo Venstres leder, Toril Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres leder Trine Skei Grande snakket i sin tale mye om skolepolitikk. – Venstre har en arbeidsplan for en ny kunnskapsminister som setter eleven først, sa Skei Grande. Se hele talen her:

Ola Elvestuen er nestleder i Venstre og miljø- og samferdselsbyråd i Oslo. Han brukte en stor del av sitt innlegg på Nasjonal Transportplan, som han mener er blottet for ambisjoner for storbyområdene. – Regjeringen bruker enormt mye penger, men har ingen strategi, ingen mål for hvor vi skal. Jeg er lei av at vi har en regjering som arbeider mot kollektivsatsningen i de store byene. Staten må jobbe på lag med byene, derfor må ha en ny regjering etter høstens valg, sa Elvestuen. Se Elvestuens innlegg:

Oslo Venstres 3. kandidat til stortinget, Guri Melby, har ledet programkomiteen i Venstre, og presenterte programforslaget landsmøtet behandler. – Venstres hovedsaker er miljø og skole, og programmet vi vedtar denne helgen er fremtidsrettet, grønt, liberalt og varmt, sa Melby, og trakk frem kampen mot barnefattidom som et spesielt viktig prosjekt i neste stortingsperiode. – Venstre skal være et parti uten særinteresser, men jeg mener vi bør gjøre fattige barn til vår særinteresse, sa Melby. Se Melbys presentasjon:

Du kan også se Melbys presentasjon på Slideshare

Også Venstres byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke, snakket om resultater Venstre har oppnådd i Oslo. – En liberal kulturpolitikk handler om å sette kunsten og kulturen fri. Det gjør vi Oslo, og det vil vi gjøre nasjonalt, sa Bjercke. Se Bjerckes innlegg:

Odd Einar Dørum valgte i sitt innlegg å snakke om de store visjonene Venstre må ha for å komme styrket inn på Stortinget etter valget. – Det viktigste liberale grepet vi kan ta, er å stanse Datalagringsdirektivet, sa Dørum. Se Dørums innlegg:

Oslo Venstres leder Toril Berge brukte mye av tiden i sitt innlegg i den generelle debatten på sosialpolitikk. – I Oslo har vi erfaring med hva vi kan oppnå gjennom et blågrønt styre, og vi har gitt hovedstaden en sosial profil som setter folk først, sa Berge, og understreket at sosiale problemer må løses med sosiale virkemidler. – Derfor sier vi nei til tiggeforbud og ja til lavterskeltilbud til rusavhengige, prostituerte og andre vanskeligstilte i byen, sa Berge. Se Berges innlegg:

Toril Berge på landsmøtet

Odd Einar Dørum på landsmøtet

Guri Melby på landsmøtet

Foto: Jo Straube