Verdal Venstre har startet valgkampen

Andre Skjelstad hadde hovedinnlegg på et Åpent møte arrangert av Verdal Venstre den 23.04.2013. Han er Venstres førstekandidat ved stortingsvalget til høsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I innlegget sitt innledet André N. Skjelstad med å orientere fra Venstres landsmøte og fra behandlingen av Venstres stortingsprogram. Spesielt var han opptatt av landbrukskapittelet, et område som er svært viktig i vårt fylke. Han informerte videre om Venstres hovedsaker som er miljø, skole, velferd og småbedrifter. Spesielt viktige saker er kamp mot oljeboring i Lofoten/Vesterålen/Senja, reduksjon i/effektivisering av offentlig byråkrati, en mer rettferdig innvandringspolitikk og å beskytte velferdsstaten. Venstre har nå en helhetlig politikk og et godt program å gå til valg på mente han.

Blant innspill fra de oppmøtte, var:

-Hvordan håndtere forholdet til mulig samarbeid med FrP?
Venstre ønsker en ny regjering. Venstre går til valg på at Venstre vil bidra til en borgerlig regjering dersom de borgerlige partine har flertall ved valget. Venstre ønsker en regjering bestående av V-KrF-H. Det er store forskjeller mellom Venstre politikk og FrP og det er derfor få som tror på en regjering hvor både Venstre og FrP deltar. Imidlertid har Venstre sagt at også Venstre er villige til å delta i samtaler med alle de andre 3 borgerlige partiene etter valget. Det ble understreket at velgere som ønsker en ny regjering, men ikke ønsker en blå-blå regjering, bør stemme Venstre. Det sikrer sannsynligheten for at regjeringen ikke vil bestå av kun H og FrP, men at vi får en regjering som både er blå og grønn.

-Venstres forslag til vinsalg i butikk — stor sak i media.
Flere i møtet var oppgitt over at media nærmest har gjort dette til hovedsak fra hele landsmøtet. Dette er en sak som splitter Venstre. Skjelstad tolket dette nesten som et «trøstevedtak» for at Unge Venstre skulle få en av sine saker med i programmet. Ingen stor sak for Venstre i valgkampen i vårt fylke.

Andre saker som ble diskutert var rovdyrproblematikk og scooterkjøring i utmark.
Siste del av møtet ble viet de store utfordringene vi står overfor når sterke krefter ønsker økning av kalkuttak i Tromsdalen. Det vil gi økt utslipp av CO2 samt store ødeleggelser av naturen. Det ble også pekt på trafikkforholdene når store latebiler skal frakte kalk fra Tromsdalen ned til havna.

Valget til høsten er ikke lagt unna. Alle venstresympatisører oppfordres til å bidra til et godt valg for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**