Forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg ble vedtatt

– Vi kan ikke forby alt vi ikke liker, men hvis spørsmålet er hvordan vi bedre integrerer muslimske kvinner i det norske samfunnet, er da svaret å forby religiøse hodeplagg i det offentlige rom? Slik startet Solveig Schytz sitt innlegg i debatten om å forby ansiktsdekkende hodeplagg ved de videregående skolene i Akershus i dagens fylkesting.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre stemte for å forby ansiktsdekkende hodeplagg i undervisningssamenheng, men mot et generelt forbud på skolens område.

Foto: Silje England Garshol

– Jeg mener at svaret er nei.

Vi skal ha stort rom for religion og religiøse symboler i det offentlige rom.

Men:
Det er noen situasjoner Hvor vi ikke vil akseptere at ansiktet er tildekket slik at kommunikasjon blir vanskelig og og man ikke kan identifisere seg. Det gjelder i en rettssal og det gjelder i en undervisningssituasjon. Undervisnigssituasjon gjelder mer enn klasserommet, det handler også om for eksempel skolebiblioteket og leirskolen.

Derfor mener Venstre at det ikke skal være tillatt å bruke ansiktsdekkende hodeplagg i undervisningen i den videregående skolen, men i det offentlige rom skal vi ha rom for det. Derfor støtter venstre punkt 1 i innstillingen, men ikke punkt 2.

Her er innstillingen:
1. Det innføres forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg i undervisningen ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune.

2. Det innføres også forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg på skolens område.

Fylkestinget vedtok punkt én og punkt to i innstillingen. Venstres representanter stemte for å forby heldekkende hodeplagg i undervisningen (punkt 1.), men mot et generelt forbud på skolenes områder (punkt 2).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**