Galskap å blande rusavhengige og tiggere

Venstre reagerer kraftig på byrådets forslag om å sende hjemløse tiggere til Strax-huset.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hender tigging tigger

Foto: Venstre

Byrådet har snudd, og går likevel ikke inn for å åpne Sentralbadet for hjemløse, slik sosialbyråd Lisbeth Iversen lovet i forrige uke. De vil heller sende tiggere til rustilbudet på Strax-huset. Venstre mener snuoperasjonen er galskap.

— Å blande mennesker i aktiv rus og bostedsløse tiggere er galskap fra byrådets side. Strax-huset er et lavterskeltilbud for rusavhengige, og bare rusavhengige, ikke svaret på alle byens sosiale problem, sier Erlend Horn (V)

Kald og kynisk Mæland
Han mener forslaget til Lisbeth Iversen om å la bostedsløse tiggere få gratis adgang til Sentralbadet, var godt.

— Her har Monica Mælands kalde syn vunnet frem, og det er utrolig synd. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi ikke kan legge til rette for et eget godt sanitærtilbud for disse menneskene i den perioden de oppholder seg her. De trenger tilgang på toalett og en varm dusj. Strax-husets primære oppgave er å gi rusoppfølging og rent brukerutstyr. Vi må ikke blande disse tingene, sier Horn.

Les mer hos BA og NRK Hordaland.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**