Innlegg: Du kan være stolt av Cecilie Thoresen!

I forbindelse med nettavstemningen EUB hadde om å gi plassen foran rådhuset i Sundet navn etter Cecilie Thoresen har Eidsvoll Venstres styremedlem Per Aage Pleym Christensen idag et innlegg i EUB. Han oppfordrer folk i Eidsvoll til å være stolte av Cecilie Thoresen. Les innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Du kan være stolt av Cecilie Thoresen!

En nettavstemning på hjemmesiden til EUB kan tyde på at Cecilie Thoresen er ukjent for folk flest i Eidsvoll. Avisen spør, i forbindelse med artikkelen på baksiden av gårsdagens avis sine lesere om følgende: “Bør plassen foran Eidsvoll rådhus døpes til Cecilie Thoresens plass?” Resultatet så langt er nedslående. I skrivende stund har 119 deltatt i nettavstemningen. 11% svarer: “Ja, det er på tide at hun hedres.” Like mange har svart “Vet ikke”, mens hele 78% gar svart “Nei, aner ikke hvem dama er.” Hvis de som har svart har lest artikkelen i EUB fra 18.juni (på nett eller papir) burde de ihvertfall vite hvem Cecilie Thoresen var.

Åpnet universitetet for kvinner
er det hun burde være mest kjent for. Wikipedia skriver: “Ida Cecilie Thoresen Krog (født 7. mars 1858, død 13. november 1911) var Norges første kvinnelige student. På Cecilie Thoresens tid måtte examen artium avlegges ved universitetet og der hadde ikke kvinner adgang.” Loven måtte altså endres, for at hun skulle få studere, og hun fikk hjelp av Dagbladet-grunnlegger og stortingsrepresentant Hagbard E. Berner.

Forkjemper for stemmerett
Cecilie Thoresen var også blant forkjemperne for stemmerett for kvinner. Ifølge samme artikkel var hun med og “stiftet diskusjonsklubben Skuld som var forløperen til Norsk Kvinnesaksforening. Hun var også med og stiftet Kvindestemmeretsforeningen i 1885, og var medlem av det første styret i Norske Kvinners Sanitetsforening som ble stiftet i 1896.”

1913 - Almenn stemmerett

Foto: Bilde fra Eidsvoll

Tilknytning til Eidsvoll
har hun også, Cecilie Thoresen. Christine Meklenborg Salvesen skrev i EUB ifjor: “Cecilie Thoresen (1858—1911) vokste opp på gården Marienlyst og var datteren til den nevnte distriktslege.” Distriktslegen det henvises til var ifølge samme artikkel “distriktslege Thoresen (lege i Eidsvoll fra 1860 til 1907)”.

Store Norske Leksikon har mer om hennes bakgrunn fra Eidsvoll: “Cecilie Thoresen Krog ble født på Eidsvoll 7. mars 1858. Hun vokste opp på gårdsbruket Marienlyst sammen med tre brødre og en søster. Som barn gikk Cecilie mye på ski, og deltok også i hoppbakken. Som eneste jenter kom hun og Eva Sars (Nansen) på ski til Husebyrennet, noe som vakte stor oppsikt.” Du kan også lese mer om henne på Norsk Biografisk Leksikon.

En dame å være stolt av!
Kvinners rolle i historien blir ofte forbigått og fortiet. Noe vi kan og bør gjøre noe med. Cecilie Thoresen var en person folk i Eidsvoll kan være stolte av! hun åpnet kvinners vei til universitetsutdannelse – og kjempet for stemmerett for kvinner. Jo mer vi leser om Cecilie Thoresen, jo sikrere blir vi på at hun bør hedres – i Eidsvoll!

Plassen foran rådhuset er kanskje den mest fremtredende plass i kommunen, efter plassen foran Eidsvollbygningen og plassen foran Eidsvoll kirke. De to sistnevnte er det neppe aktuelt å døpe om. Men plassen foran rådhuset er så vidt meg bekjent ikke gitt noe navn. Hvorfor ikke la Eidsvoll forbindes både med grunnloven, kvinners stemmerett og retten til høyere utdannelse?

Per Aage Pleym Christensen
styremedlem Eidsvoll Venstre