Innlegg: Operativt problem? (om kontrollutvalget)

Kontroversene rundt kontrollutvalget i Eidsvoll fortsetter. Mandag hadde EUB en lederartikkel (dessverre ikke på nett), som bagatelliserte funnene i Venstres undersøkelse om tilgangen til informasjon rundt kontrollutvalgets virksomhet. Idag svarer Knut Bakkehaug i et innlegg i EUB. Les mer om sammenhengen – og selve innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

EUBs lederartikkel mandag het “Misforstått om kontrollutvalget”. EUB bruker mesteparten av sin lederartikkel til å polemisere mot siste del av siste avsnitt i Knut Bakkehaugs innlegg Innsyn i Kontrollutvalget som stod på trykk i EUB 27.06. Formuleringene EUB polemiser mot, lød: “Venstre kommer til å følge ekstra nøye med på Kontrollutvalgets virksomhet fremover. Spesielt fordi de samarbeidende partiene har flertall — og dermed kommer til å kontrollere seg selv. Også dette er svært uheldig, men det er en politisk avgjørelse av kommunestyrets flertall å sette sammen Kontrollutvalget på denne måten.”

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Men EUB innleder sin lederartikkel slik: “Det kan lages politikk av det underligste. Eidsvoll Venstres forsøk på å skape mystikk og konspirasjonsteorier omkring kommunens kontrollutvalg og virksomheten i dette er egnet til å forundre.” Deretter brukes hoveddelen av lederatikkelen til å polemisere mot Venstres syn på sammensetningen av kontrollutvalget.

I selve avslutningen på lederartikkelen kommer EUBs lederskribent inn på hovedpoenget med Venstres gjennomgang av møtekalenderen til kommunen: “At man kanskje har hatt et forbigående og enkelt mindre operativt problem med en hjemmeside underbygger ikke antydningene om at noe skummelt har foregått etter siste kommunevalg.”

Her er innlegget som står på trykk i EUB idag, med svar til lederartikkelen mandag:

Operativt problem?

Jeg ser at det er en utfordring for EUB at Eidsvoll Venstre tar opp to problemstillinger i et og samme innlegg. I mitt innlegg Innsyn i Kontrollutvalget som stod på trykk 27.juni ble det avslutningsvis henvist til at Ap og FrP har skaffet seg flertall i kontrollutvalget. Venstre mener dette er uheldig. For å dra en parallell EUBs lesere kanskje vil forstå bedre enn avisen: Ville det vært greit hvis flertallet i Stortingets kontrollkomite bestod av Ap, SP og SV? ville noen av sakene som har vært oppe der de siste åtte årene kommet opp med et slikt flertall?

Det var ikke dette som var hovedpoeng, men vår gjennomgang av kontrollutvalgets fane på kommunens møtekalender. Våre funn var: Oversikt over møtedatoer er ufullstendig. Innkallelser og sakslister ligger ikke ute. Protokoller må man til kommunestyrets referatsaker for å finne.

EUBs lederskribent kaller dette for “et forbigående og enkelt mindre operativt problem med en hjemmeside”. Det er synd at avisen velger å bagatellisere innbyggernes, de folkevalgtes – og medias – mulighet for innsyn i kontrollutvalgets virksomhet. Slik praksisen er idag, vil innsynet kun være i ettertid, når protokollene sendes kommunestyret. Uten en fullstendig oversikt over møtedatoer kan ikke EUB vite når kontrollutvalget har møter. Og om det er noen interessante saker som skal behandles. Venstre mener dette er uheldig. Men EUB klarer seg kanskje uten Offentlighetsloven, også?

Knut Bakkehaug, kommunestyrerepresentant Venstre

Les gjerne mer om kontrollutvalgets oppgaver, iht. Kommuneloven, på Lovdata (§ 77)

Tidligere artikler:

Kontrollutvalgets hemmelige liv (18.06)
Lover bot og bedring (19.06)
Innlegg: Innsyn i kontrollutvalget (27.06)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**