Innlegg av Karl M. Buchholdt – Levanger Venstre
Et logistikknutepunkt lokalisert til Skogn vil være viktig for hele Nord-Trøndelag, og vil gjøre det mulig å få minst 1000 nye arbeidsplasser til Levanger. Derfor er det svært beklagelig at Levanger kommunestyre, etter anbefaling fra ordfører i Levanger (og fylkesleder i Arbeiderpartiet) Robert Svarva, ikke vil gå inn for å legge landsdelens nye logistikknutepunkt til Skogn og velger å avvise Venstres forslag til vedtak.
Flere alternativer har blitt skissert, blant annet et knutepunkt lagt til området Hell Muruvik på Stjørdal(et alternativ som virker å være lagt dødt). Siste alternativ som er beskrevet i media er en delt løsning sør for Trondheim, hvor Orkanger blir satsehavn for sjø og Heimdal som terminal for tog og trailer. Skogn er derimot i stand til å tilby en samlokalisering av de infrastrukturløsningene som trengs både i forhold til vei, bane og sjø på det samme området. I tillegg til den miljømessige siden er en samlokalisering av de ulike logistikkløsningene kostnadsbesparende for næringslivet, da det ikke innebærer unødvendige merkostnader for frakting av gods mellom terminaler som ligger flere mil fra hverandre.
Skogn er allerede en av Trondheimsfjordens største havner. Sammen med en opprusting av Trønderbanen og Meråkerbanen og utbygging av ny E6 vil et logistikknutepunkt på Skogn med mange nye arbeidsplasser bli en skikkelig vitamininnsprøyting for en kraftig næringssatsing på Innherred.
Dessverre er det liten entusiasme for et slikt prosjekt i kommunestyret i Levanger, og det er liten politisk vilje for å få på plass en slik løsning for fylkets største havneområde. Selv synes jeg at det er direkte oppsiktsvekkende at kommunens største parti, Arbeiderpartiet, enstemmig velger å stemme imot at det nye logistikknutepunktet skal legges til Skogn etter anbefaling fra kommunens egen ordfører. Venstres forslag ville gitt et betydelig antall nye arbeidsplasser og sikret eksisterende arbeidsplasser. Arbeiderpartiets avvisning av å legge knutepunktet til Skogn er noe av det siste Levanger trenger. Det kan umulig være bra for Levanger at det nye logistikknutepunktet blir lagt sør for Trondheim.