Almåsvold: – Dobbeltrom må vurderes

– Venstre er fornøyd med at Terje Teslo endelig tar grep for å løse mangelen på korttidsplasser i helsesektoren, og hilser en ny vurdering av dobbeltrom velkommen. Dette sier Kjersti Almåsvold i en kommentar til intervjuet med fungerende ordfører Terje Teslo (SP) i dagens EUB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Etter at flere partier igår raste mot administrasjonen og i tillegg kritiserte Teslo i i EUB, kan avisen idag fortelle at Teslo har gitt “fungerende rådmann Lars Ludvigsen klarsignal til å leie alle de plassene vi måtte ha behov for,”. (NB! Oppdatert med lenke fra EUB).

Kjersti Almåsvold

Foto: Beth Lien

– Viktig signal om dobbeltrom
Venstres medlem i Utvalg for oppvekst og levekår, Kjersti Almåsvold, mener varaordføreren er på rett vei når han til EUB signaliserer at kommunestyret til høsten må foreta en ny vurdering om å bygge om rom på Vilberg bosenter og Pålsejordet til tosengs sykehjemsrom.

Almåsvold minner om at Venstre i utvalgets møte 04.juni foreslo at “Planene for utbygging av Vilberg KHO iverksettes som foreslått av administrasjonen forut for budsjettbehandlingen i desember 2012.” Dette forslaget ble nedstemt.

Venstre foreslo også at “Hvis omsorgsboliger skal omgjøres til sykehjemsplasser, forutsettes det at boligen er ledig eller at pårørende pr telefon eller i møte er tilfreds med alternativ bolig. Verken pårørende eller beboer skal ikke oppleve forespørselen som tvang.” Også dette forslaget ble nedstemt.

Almåsvold understreker også idag at at kommunen ikke må presse ut nåværende beboere for å få bygget om til dobbeltrom, men at det må skje på en nennsom og hensynsfull måte.

Forundret over Teslo
Kjersti Almåsvold er likevel forundret når Terje Teslo overfor EUB sier at det var en løsning med ombygging av Vilberg og Pålsejordet han har gått inn for. – Da kunne SP ha stemt for rådmannens forslag om dette i utvalget 04.juni, og i formannskapet, og eventuelt fremmet forslaget i kommunestyret 18.juni, understreker hun.

Imidlertid var det FrP og Teslos parti SP som sammen fremmet forslaget det ble enstemmighet om i utvalgsmøtet 04.juni, og som også ble vedtatt av formannskapet og tilslutt enstemmig vedtatt av kommunestyret 18.juni.

Anger og selvkritikk brer seg
Når Teslo i dagens EUB kritiserer det enstemmige vedtaket i kommunestyret 18.juni for å være et dårlig styringssignal, utøver han selvkritikk mot at vedtaket ikke inneholder noen form for økonomisk forankring. Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug sa igår at Venstre ikke burde ha stemt for forslaget i den form det var. Da hadde Venstre tre ganger, både i utvalgets møte 04.juni, i EUB 15.juni og i selve kommunestyret 18.juni kritisert mangelen på økonomisk dekning for det som tilslutt ble vedtatt enstemmig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**