Hvorfor skal jeg stemme Venstre?

Venstre har fire hovedsatsningsområder skole, miljø, velferd og næring. Vi mener dette er kjerneområdene som må forbedres for å skape et grønnere og varmere Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Anja Berggård Endresen

Foto: Joachim Steinbru

Sats på kunnskap

I dag er det 15 000 ufaglærte lærere i norsk grunnskole. Det vil gå over 30 år før alle lærere får videreutdanning. Det er ikke godt nok. Venstre vil satse på lærere og kunnskap.
Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, bedre og enda mer motiverte lærere.

Les også: En skole med fokus på kunnskap

Venstre vil sikre alle lærere muligheten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning.

Forskning og høyere utdanning gir oss kunnskap som sikrer miljø, arbeidsplasser og velferd. Derfor er satsing på kunnskap prioritet nummer én for Venstre.

Venstre vil:
Gi lærere rett og plikt til videreutdanning.
Innføre femårig lærerutdanning.
Redusere skolebyråkratiet kraftig.
Ha 1 000 flere helsesøstre de neste fire årene.
Øke bevilgningene til forskning
Øke bevilgningene til Universitetet i Stavanger.
Innføre 11 måneders studiestøtte og bygge 2 000 studentboliger årlig.
Tilby barnehageplass til alle ettåringer gjennom to årlige opptak.
Ha flere voksne i barnehagene.

Iselin Nybø, buss, stavanger

Foto: Mari Halvorsen

Ta Grønne Valg

I dag bruker toget mellom Stavanger og Oslo lengre tid enn i 1975. Miljøvennlig samferdsel er avgjørende for å løse klimaproblemene. Derfor vil Venstre ha et bedre, billigere og hyppigere kollektivtilbud. Det må bli enklere å ta grønne valg.

Verdens forbruk av fossil energi er i ferd med å endre klimaet på jorda. Norge har et særlig ansvar for å kutte utslipp og for å utvikle nye, miljøvennlige energiløsninger. Vi må bevare naturen, miljøet og ressursene våre for å sikre en ren framtid.

Venstre vil innføre et grønt skatteskifte. Vi vil ha lavere skatt på arbeid, og høyere avgifter på miljøfiendtlig adferd.

Les også: Venstre vil ha mer tog, buss og bane

Venstre vil:
Bygge dobbeltspor til Egersund.
Gjenåpne Ålgårdbanen.
Bygge bybane på Nord-Jæren.
Si nei til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.
Innføre skattefritak for månedskort betalt av arbeidsgiver.
Avvikle pelsdyroppdrett.
Satse offensivt på fornybar energi.
Satse på sammenhengende sykkelveier.
Etablere Preikestolen nasjonalpark.
Styrke jordvernet.

eldreomsorg

Foto: vho

Vis Varme:

De fleste har det godt i Norge. Men vi måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste. Venstre vil ha et krafttak for å redusere antallet fattige barn.

I dag lever over 70 000 barn i fattigdom. Det er ikke Norge verdig. Venstre vil gjennomføre tiltak som vi vet løser fattigdoms¬utfordringene.

Skal vi løfte barn ut av fattigdom, må vi øke barnetrygden og redusere barnehage- og SFO-prisene. Samtidig må vi forebygge rusavhengighet og psykiske problemer. Det er for mange historier om mennesker som ikke får nødvendige helsetjenester. Derfor må vi bedre tilbudet innen psykiatri, rusomsorg, eldreomsorg og barnevern. Venstre vil ha et godt offentlig helsetilbud med så god kvalitet at det ikke oppstår et klasseskille i helsevesenet.

Bekjempe barnefattigdom.
Styrke helsetilbudene innen rus og psykiatri.
Legge til rette for at partnere kan bo sammen på sykehjem.
Øke sosialhjelpsatsene og styrke ordninger som hjelper vanskeligstilte inn i arbeidslivet.
Øke kompetansen og ressursene i barnevernet.
Redusere unødvendig byråkrati i helsevesenet.
Redusere ventetiden ved sykehusene.
La lengeværende asylbarn få opphold i Norge.

Terje Breivik, verdiskaping

Foto: Venstre / Silje Garshol

Skap nye verdier og grønn vekst

Venstre vil ha en moderne næringspolitikk. Vi vil legge til rette for et næringsliv som skaper nye verdier og grønn vekst.

I dag viser internasjonale rapporter at Norge skårer unødvendig dårlig på innovasjon, nyskaping og gründerskap. Kurvene peker i feil retning. Venstre vil satse mye mer på verdiskaping og innovasjon.

Vi må støtte de bedriftene som har framtiden foran seg og de arbeidsplassene som ennå ikke er skapt. Venstre vil gjøre det enklere å starte og drive egen bedrift. Vi vil ha gode vilkår for alle bedrifter, og vi er spesielt opptatt av de minste bedriftene, gründere og selvstendig næringsdrivende.

Venstre vil:
Endre skattesystemet slik at det blir mer lønnsomt å drive, investere i og eie norske arbeidsplasser og bedrifter.
Satse på næringsrettet forskning og kunnskapsutvikling i bedriftene.
Styrke de sosiale rettighetene for selvstendig næringsdrivende.
Redusere formueskatten og på sikt fjerne den.
Øke tilgangen til risikokapital for gründere og nye bedrifter.
Redusere rapporteringskrav og skjemavelde med 25 prosent.
Følge handlingsregelen og føre en økonomisk ansvarlig politikk

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017.

Foto: Venstre / Dreamstime

Venstres program 2013 – 2017

Venstres stortingsvalgprogram 2013-2017 ble vedtatt på landsmøtet 12.-14. april og har tittelen Frihet. Fremtid. Fellesskap.

Les hele programmet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**