Venstre satser på bibliotekene

Nylig la regjeringen frem “Kulturløftet III”. Venstre er ikke imponert over en satsing som inneholder flere ord enn konkrete satsinger. En av tingene partiet etterlyser er en storsatsing på bibliotekene. – En milliard kroner til folkebibliotekene, sier Kristin Øygarden, Agder Venstres andrekandidat, til Fædrelandsvennen i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Øygardens ønske om en økt satsing på folkebibliotekene henger sammen med at dette er den institusjonen flest mennesker bruker, samtidig som den er lett tilgjengelig og gratis:

- En milliard kroner til folkebibliotekene, sier Kristin Øygarden.

– En milliard kroner til folkebibliotekene, sier Kristin Øygarden.
Foto: Eva Kvelland

– De rødgrønne har tross sin store satsing på kultur, ikke fått flere til å bruke kultur, og biblioteket er den institusjonen som blir brukt av så godt som alle, sier hun til Fædrelandsvennen.

• Les: Kulturløftet imponerer ikke

Mer frie midler
Venstres kulturpolitikk skiller seg fra venstresidens instrumenelle tilnærmening. Det frie feltet glemmes og gjemmes vekk, selv om det er her store deler av innovasjonen skjer. Derfor har Venstres kultursatsing blant annet fokus på biblioteket, kulturskolen, et større mangfold i finansieringskildene og sosiale rettigheter for utøvende kunstnere.

Kristin Øygarden peker på at staten i dag legger for sterke føringer på kulturen, og sier følgende til Fædrelandsvennen:

– De rødgrønne legger for store føringer i form av ulike markerings-“år” og skaper en form for oppdragkunst som ikke er heldig for kunsten som sådan.

Venstres kulturløft

Trine Skei Grande.

Foto: Bård Ek

Også Venstres leder, Trine Skei Grande, er skuffet over regjeringens manglende satsing, og legger frem Venstres kulturløft i ti punkter:

– Vårt mål er en fri, sterk og selvstendig kultursektor. Derfor vil vi gjennomføre en fremtidsrettet, liberal kulturpolitikk til det beste for norsk kunst og kultur. Vi mener disse ti kravene er et minstekrav til hva et nytt kulturløft bør inneholde. Vi ønsker forandring, ikke for forandringens skyld, men for å bevare, styrke og fornye kulturlivet.

• Les: Venstres kulturløft: Bibliotekmilliard, mer frivillighet og kunstnerisk frihet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**