Leserinnlegg: SÅ LETT å stemme Venstre

Det er lett å stemme Venstre. Lettere enn mange tror. Venstre står opp for de gode sakene, har hjertet med seg og hodet på plass. De gode sakene? Ja, nettopp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre er som Stein Sneve i AN forleden påpekte, sammen med SV og Frp et av tre verdiparti i Norge. Venstre styres ikke først og fremst av særinteresser eller pragmatisme. Venstre styres av sine verdier. Og de gode sakene følger av verdiene. Det gjør politikken bombesikker. Så lenge du er enig i verdiene, da.

Stem Venstre!

Foto: Venstre

Venstre er sosialliberalt. Frihet for den enkelte og ansvar for hverandre er vår grunnmur. En selvfølgelighet, vil mange innvende. Ja, nettopp. For Venstre er den enkeltes frihet nøkkelen til et godt liv og et godt samfunn. Bare ved å hegne om friheten kan vi bli ansvarlige individer. Med frihet følger ansvar. Så enkelt er det.

Ansvar for oss selv og for hverandre er alfa og omega for et godt samfunn. Et sterkt sosialt ansvar er sammen med friheten Venstres grunnleggende verdier. Mer til de som trenger det mest er vår medisin. Hvilken politikk gir så dette? Eksempelvis ønsker Venstre å differensiere barnetrygden, slik at de som tjener minst får mer og de som tjener mest får minst.

Ansvar for hverandre og for kommende generasjoner ligger til grunn for at Venstre er et helgrønt parti. Klima og miljø trumfer alt. Så enkelt er det. Derfor vil Venstre satse på fisk framfor olje, på fornybart framfor fossilt, på grønt framfor rødt.

Jadda. Hittil er som regel alle med. Men så kommer det kinkige. Hvem samarbeider Venstre med? Hva med deres verdier? Hva om du overhodet ikke deler deres verdier? Vel, da er det iallfall viktig å stemme Venstre. Slik at resultatet blir mer grønt enn både rødt og blått. Kun da sikrer vi at de gode sakene vinner frem, og at de grunnleggende verdiene sitter i førersetet, og ikke særinteressene.

Makt korrumperer. Så enkelt er det. Derfor vil Venstre til en hver tid spre makten og utfordre makthaverne. Og fordi vi ikke er i lomma på noen, har vi ingen skjult agenda å ta hensyn til. Vi er frie og ansvarlige, vi styres utelukkende av våre verdier. Og av verdiene følger sakene. De gode sakene. Og deler du de, er det lett å stemme Venstre. SÅ LETT.

Arne Ivar Mikalsen, 1.-kandidat Nordland Venstre
Ida G. Johnsen, Bodø Venstre