Budsjettet: Ap, SP og SV utreder eiendomsskatt

På formannskapsmøtet igår ble det rødgrønne samarbeidet gjenopplivet: Ap, SP og SV vedtok at administrasjonen skal legge frem et budsjettforslag for 2014 som inneholder eiendomsskatt. Venstre, Høyre og FrP stemte imot. – Det finnes bedre løsninger, sier Venstres Knut Bakkehaug. NB! Oppdatert med lenke fra EUB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Handlingsplan og budsjett for 2014 – 2017 var første sak på formannskapets møte i rådhuset igår. Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug møtte som vara for KrF.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Knut Bakkehaug sa at de partiene som ikke vil innføre eiendomsskatt vil måtte finne tilsvarende inntekter fra andre kilder – eller kutte på utgiftssiden. Begge sider i politikken – de som vil innføre eiendomsskatt og de som eventuelt vil måtte kutte i kommunale budsjetter – risikerer at velgerne straffer dem. Venstre mener likevel det er bra at de politiske alternativene i Eidsvoll trer tydeligere frem.

Venstre pekte i sitt forslag til langtidsplan 2013 – 2017andre inntektsmuligheter enn eiendomsskatt, nemlig skatteinntekter på grunn av flere innbyggere i Eidsvoll. – Veksten i innbyggertallet i årene fremover gjør dette intektspotensialet like sannsynlig som tidligere, sier Bakkehaug. Han understreker at Venstre uansett vil foreslå å lånefinansiere investeringer på skolesektoren, slik det ble gjort i budsjettet for 2013.

Avviser fellesbudsjett
På en budsjettkonferanse før sommeren til mange orde for et fellesbudsjett mellom alle partier. Venstre avviser en slik tanke. – Velgerne skal ha tydelige politiske alternativer å velge mellom. Det finnes ikke èn objektiv løsning i alle saker, som alle kan stå bak. Partiene har ulike prioriteringer, og ulike virkemidler. Derfor er det hverken sannsynlig eller ønskelig med et fellesbudsjett fra alle partiene, understreker Bakkehaug.

Les mer om Venstres prioriteringer i 2013-budsjettet her. Og slik gikk det da budsjettet for 2013 ble vedtatt 11.desember ifjor.

Oppdatert: Les intervju med ordfører Einar Madsen (Ap) om budsjettet og eiendomsskatt i EUB 22.08 her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**