— Det er enkelt å bidra!

En tidlig onsdag morgen på Lillestrøm, i strømmen av folk på vei til toget, står Venstre-medlemmene Lin Therese Bjørnstad Ruud og Anniken Holtnæs og deler ut valgkampbrosjyrer. Denne dagen er det mange som får med seg litt ekstra lesestoff inn på toget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lin T. Bjørnstad Ruud og Anniken Holtnæs deler ut brosjyrer på Lillestrøm stasjon.

Foto: Kjetil Jørgensen-Dahl

Venstres toppkandidater, Siri Engesæth og Abid Q. Raja, deltok også.

Foto: Kjetil Jørgensen-Dahl

— Det er enkelt å bidra i valgkampen, sier Anniken, som ble tipset om togaksjonen kvelden i forveien av førstekandidat Abid Raja. Hun tok turen over broa fra Rælingen for å hjelpe til med å spre budskapet på morgenkvisten. Akershus Venstre samarbeider med lokallagene om togaksjonene – og det er bare å ta kontakt med lokallaget om man har anledning til å hjelpe til.

I Skedsmo er det Mats Olsen, leder i lokalstyret, som møter opp på morgenkvisten med brosjyrer om kollektivsatsing, nærings- og miljøpolitikk. Overskrifter som "Venstre vil gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt" og "Sats på jernbanen!" passer godt til dagens aksjon.

Noen kvier seg kanskje litt for å ta på seg Venstre-t-skjorte, og føler ikke at de kjenner sakene godt nok. — Men det er mange måter å bidra på, sier Kjetil Jørgensen-Dahl, Venstre-medlem fra Skedsmokorset, som har stoppet innom Lillestrøm stasjon på vei til jobben. Han fikk vite om aksjonen i nyhetsbrevet til Akershus Venstre. — Togaksjon er kanskje en av de enkleste måtene å nå folk utenfor bekjentskapskretsen, men man trenger ikke forlate sofaen for å bidra litt.

— Er du Facebook-bruker kan du jo "like" Akershus Venstre, eller førstekandidat Abid Q. Raja, og følge litt med på valgkampen der – og ser du noe du synes er spesielt bra så kan du jo dele det videre med dine egne venner og bekjente. Det er også mange Venstre-folk på Twitter som er verdt å følge, fortsetter Kjetil. Selv har han påtatt seg å mønstre noen til å bemanne stand på Skedsmosenteret lørdag før valget. — Bare si ifra om du har lyst til å være med, oppfordrer han.

Lin har valgt å gjøre litt mer enn gjennomsnittet og jobber med et leserinnlegg om psykiatrien – et område hun kjenner godt gjennom jobben sin på AHus. — Venstre har den beste politikken på psykisk helse, sier Lin, og snakker om hvor viktig det er å følge opp allerede i barnehagen.

— Det er ikke så mye som skal til for å gjøre en forskjell, avslutter Kjetil. — Om hver av oss konverterer én velger så dobler vi oppslutningen, og da blir det et knallvalg!

Se også:
Fem ting du kan gjøre for å bidra i valgkampen
Kandidatpresentasjoner – Siri EngesæthAbid Q. Raja
Akershus Venstres liste til stortingsvalget 2013