Årets septemberoverraskelse

Som sikkert alle som leser her er klar over, nærmer det seg valg. Og de siste to valgene har har det kommet en septemberoverraskelse fra regjeringen. En glad sak for den aktuelle regionen med veldig kort holdbarhetstid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bjørn Flo Knudsen

Foto: Bjørn Flo Knudsen

I 2009 kom meldingen om at nytt sykehus skulle bygges på Gullaug, penger var det nok av og Martin Kolberg stod nesten med spaden i jorda i allefal til bildene var tatt. I 2011 kom Lande og Gustavsen tilbake fra Stoltenberg med en “garanti” for sykehuset rett før valglokalene åpnet, nok en gang holdt ikke garantiene lenger enn til Lande fikk på seg ordførerkjedet for 3. gang.
Spørsmålet er hva skjer i år? Hvilken glanyhet kommer fra regjeringen i år?

Vel, Arbeiderpartiet har signalisert at de faktisk har tenkt å reversere nedbyggingen av tjenestene på Kongsberg sykehus, i hvertfall til de får til et nytt sykehus på “aksen Drammen-Kongsberg”. For AP har fått en ny sekk med penger av Stoltenberg. Martin Kolberg står i praksis med spaden i jorda på Ytterkollen, som ligger et verdensrekordkast i spyd unna Drammen. På dyrket mark så nær Drammen som man kommer, uten å være i Drammen, skal Kongsbergs nye lokalsykehus bygges. Venstre ønsker at vi ikke bare bygger opp igjen tjenestene på Kongsberg sykehus, men at vi også beholder det som lokalsykehus i byen og ikke på et jorde rett utenfor Drammen.
Ingenting med Ytterkollen kan vel selges inn til å sikre Gustavsen 4 nye år.

Hva annet har opptatt oss på Kongsberg som regjeringen kan komme med “gledelige” nyheter om? Hva med en KKP avklaring? Og det kan slå begge veier. Kanskje regjeringen klarer å “vise handlekraft” og gi et ja til Hibu og grøntlys for KKP. Sikre seg at en ny regjering ikke kan få stoppet prosjektet. Problemet her er vel at dette er ikke spesielt populært på Kongsberg. Det er fortsatt stor skepsis hos byens befolkning og stor redsel for at byen vil gå på en økonomisk smell.
Ikke mye å tjene på dette heller.

Kanskje regjeringen ser at de kan redde plassen til Laila Gustavsen med å si nei til HiBu sine flytteplaner. Stoppe hele KKP, ofre Lande sine planer og prøve å vinne stemmene til KKP-motstanderne. Prøve å heise demokrati-fanen og lytte til folket. Det hadde jo vært kjempeflott, men det vil virke lite troverdig etter deres prosess med flertallsdiktatur og lite vilje til å endre på “kjøreplanen”.

Uansett hva som kommer, får vi snart greie på det. Vi venter i spenning på hva som er årets septemberoverraskelse. Spørsmålet er om du tør stole på at det som kommer har en holdbarhetsdato lenger enn 9.9?
Eller velger du et parti som du veit hvor står i de sakene som er viktige for Kongsberg.
Stem på Venstre og Øystein Senum i årets valg. Vi har ingen overraskelser, vi satser på Kongsberg.

Bjørn Flo Knudsen
Strortingskandidat og kommunestyrerepresentant