God dyrevelferd gir bedre mat!

Venstres Kristin Øygarden er opptatt av dyrevelferd. Her skriver hun om hvorfor landbruket må ta dyrevelferdshensyn i matproduksjonen. – Du blir neppe hva du spiser. Heldigvis. Men det skader ikke å tenke litt på hvordan det du spiser har hatt det før det havna på din tallerken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kristin Øygarden 2013

Foto: Elise Arvesdatter Jensen

– Hele landet er rammet av en sunnhetsepidemi, men vi har fortsatt litt å gå på som bevisste forbrukere og konsumenter. Dette er jeg og Venstre opptatt av, sier Kristin Øygarden, Venstres andrekandidat på Agder.

Hun er kritisk til dyrevelferden i det industrielle landbruket, og skulle ønske folk i større grad koblet hva maten koster med kvalitet og produksjonsforhold. Venstre vil innføre strengere krav til oppdrett av fjærkre, og lage en standardisert matmerkeordning som gjør det lettere å ta valg basert på dyrevelferd. Partiet tar også til orde for en ny dyrevelferdsmelding.

– Vi vil gjøre det lettere for deg å velge mat utfra dyrevelferd, og har som mål at 17 prosent av matproduksjonen og matforbruket i 2020 skal være økologisk, sier Øygarden. Venstre vil at økologiske produkter, frukt og grønt skal fritas for moms. Det betyr en kraftig stimulans mot et sunnere kosthold og et mer miljøvennlig landbruk.

Her kan du lese et innlegg Øygarden har skrevet om temaet:

Bli burhøns!
Du blir hva du spiser. Hvis dette ordtaket stemte måtte mange nordmenn belaget seg på et liv som burhøns. Eller som overdimensjonerte og medisinerte kjempekyllinger som aldri ser dagens lys før de sendes til slakting. Er vi klar over hva vi er med på?

Helse og sunnhetsbølgen er over oss som aldri før. Sosiale medier flommer over av stolte stemningsrapporter fra alle landets treningssentre. Vi har det så travelt med å trene at vi ikke har tid til å sykle til jobben. Selvsagt spiser vi sunt, og alle vet at hvitt kjøtt er det sunneste.

Samtidig klages det over at maten er så dyr i Norge. Sannheten er at ingen land i verden har billigere mat i forhold til inntektsnivået. Matvarekjedene kappes om å tekkes forbrukernes klagesang om dyr mat. Hvem er det som tjener på dette? Ikke bøndene. Og i hvert fall ikke dyrene. Skal kjøttet bli billig må kyllingene blir store fort. For å få til dette må kyllingene fores med kraftfor, antibiotika og stereoider. Plass er også et fordyrende ledd. I Norge har mange bønder så mye som 36kg kylling pr kvadratmeter. Tenk litt på det. Og er det egentlig nødvendig at de ser dagslys i løpet av sitt korte liv? Landbruksminister Vedum synes ikke det, og pr i dag er dette ikke vanlig praksis hos produsentene.

Men det finnes heldigvis bønder som går foran. Som gir kyllingene dobbelt så mye plass, lar dem vokse i naturlig tempo, og gir dem anledning til å bevege seg fritt, også ut i friluft. Holte gård i Drangedal var først i landet til å levere økologisk fjørfe, og har mange av landets fineste restauranter på kundelista. Dyr som har hatt det bra smaker nemlig også bedre, og er mye sunnere menneskemat.

Venstre vil innføre strengere krav til oppdrett av fjærkre og vil lage en ny dyrevelferdsmelding. Vi vil gjøre det lettere for deg å velge mat utfra dyrevelferd, og har som mål at 17 prosent av matproduksjonen og matforbruket i 2020 skal være økologisk. For å få til dette vil vi gi momsfritak for økologisk mat, og gi økt jordbruksfradrag for bønder som driver økologisk. Det skal lønne seg å ta grønne og sunne valg, derfor vil vi også fjerne momsen på frukt og grønnsaker.

Du blir neppe hva du spiser. Heldigvis. Men det skader ikke å tenke litt på hvordan det du spiser har hatt det før det havna på din tallerken. Mat som har hatt det bra smaker dessuten mye bedre, og er mye sunnere. Med et sterkt Venstre i en ny blågrønn regjering blir det både lettere og billigere å leve sunt. Bra for deg, bra for dyra, og bra for miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**