Stavanger Venstre på besøk hos gründerhuset

Gründerhuset “Mess & Order” er for tiden under etablering i Østre bydel, og har satt seg som mål å bli en unik arena og møteplass for gründere i fylket. Stavanger Venstre var denne uken på besøk for å lære mer om satsingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Innovasjon og skaperkraft er sentrale deler av Venstres næringspolitikk, og det var således en meget spent delegasjon som troppet opp i gründerhusets lokaler i Ryfylkegata 22 tidligere denne uken.

Daglig leder Osman Amith redegjorde grundig om bakgrunn, visjoner og handlingsplaner for å realisere målsetningene. I byer verden over har det i løpet av de siste årene blitt etablert flere gründerfellesskap, hvor entreprenører har samlokalisert seg for å dele ressurser, drive kreativ idéutveksling, og bygge innovative fagmiljøer. Et slikt tilbud ønsker nå initiativtakerne bak “Mess & Order” å etablere også i Stavanger.

Med på besøket var stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn som likte godt det han så.
– Konseptet minner veldig om det de kaller “MESH” i Oslo. Et gründerfellesskap med unge kreative entreprenører med stor skapertrang og ønske om å lykkes. Jeg tror Mess & Order her i Stavanger har alle muligheter til å bli minst en like stor suksess som MESH har blitt i Oslo, sier Rotevatn.

Osman Amith pekte på at det finnes mange gründere og grunderspirer i byen, men at de mangler et miljø hvor de kan vokse og utvikle seg i fellesskap. Visjonen er derfor å skape en arena hvor de som brenner for entreprenørskap og innovasjon kan møtes og realisere sine prosjekter tjuefire timer i døgnet. På den måten ønsker de å være med å bidra til å øke regionens innovasjonsgrad.

Nestleder i Stavanger Venstre, Jan Erik Søndeland, var begeistret etter besøket.
– Ja, jeg synes dette ser veldig lovende ut. Stavanger må ta mål av seg å være ledende i landet, for ikke å si Norden, på innovasjon og kommersialisering av nye næringer. Da er slike initiativ som dette midt i blinken, sier Søndeland, og fortsetter:
– Stavanger-regionen er full av kompetanse og teknologi og har et pulserende næringsliv som tenker fremover. Dette gir oss et konkurransefortrinn kontra andre byer og samtidig gode vekstvilkår for oppstartsbedrifter. Men dette kommer ikke av seg selv. Som politikere må vi hele tiden jobbe aktivt for å skape gode rammevilkår i byen og regionen vår. Det er et viktig fokusområde for oss i Venstre.

Morten A. Middelthon fra programutvalg for næring og nyskaping i Stavanger Venstre, var også tilfreds med det han fikk se og høre .
– Det virker som initiativtakerne bak “Mess & Order” har lagt ned mye tankegods i hvordan de ønsker å bygge konseptet. Det fremstår solid og jeg gleder meg til å følge dem videre mens dette tar form, sier Middelthon.

Delegasjon Grunderhuset Stavanger F.v.: Osman Amith (Grunderhuset), Jan Erik Søndeland (V), Magne Bartlett (V), Morten A. Middelthon (V), Sveinung Rotevatn (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**