Prøvenominasjon i Fana og Ytrebygda Venstre

Selv om oppmøtet fra ikke-medlemmer kunne vært bedre, er Fana og Ytrebygda Venstre fornøyd med prøvenominasjonsmøtet sitt. Les saken og se forslaget til valgliste her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

— Det er litt skuffende at så få er med og bestemmer hvem som skal sitte i bystyret!

Uttalelsen kommer fra Venstreveteran Erling Birkeland. Han var en av ni personer som møtte opp da Venstres lokallag inviterte hele Fana og Ytrebygda til partiets prøvenominasjon i kulturhuset på Nesttun.

Alle de ni fremmøtte er medlemmer av partiet fra før. Syv av dem hadde lokal tilhørighet, og dermed stemmerett.

Amerikansk vri
Denne uken har det kokt rundt bystyret og byrådet. Bybanesaken og reklamefinansiert byrom har engasjert bergenserne. Da er det kanskje ikke så rart at en prøvenominasjon i Venstres lokallag i Fana og Ytrebygda havner litt i skyggen. Vi kan legge til at nominasjonsmøtet også kolliderte med bystyremøte i sentrum.

Som Fanaposten kunne fortelle på førstesiden 13. juni ønsket lokallaget å gjøre en ny vri. I amerikansk valgstil åpnet de for at ikke-medlemmer kunne møte opp og bli innstilt til partiets valgliste.

Valgforsker Frank Aarebrot skrøt av initiativet og mente at eksempelvis velforeninger kan skaffe seg politisk innflytelse på denne kreative måten.

Bydelslagsleder Alf Helge Greaker er fornøyd med møtet.

Laget topp ti-liste
Prøvenominasjonen gikk sin gang, og etter en times diskusjon kunne Venstre-laget presentere ti toppkandidater, samt en håndfull øvrige kandidater som de nå spiller inn til den sentrale nominasjonskomiteen. Den endelige listen skal være ferdig i november.

— Dette er et uformelt møte åpent for alle, der vi ønsker å sende et signal til nominasjonskomiteen, sa bydelslagsleder Alf Helge Greaker, som ledet møtet.

En kandidat stilte opp og presenterte seg selv: Njaal Neckelmann fra Bergen Unge Venstre, som også leder Bergen Liberale Studenter.

— Jeg har vokst opp på Paradis, bodd to år i Canada, er opptatt av byutvikling, Bybanen og rus, og ønsker å være en av toppkandidatene, sa Neckelmann.

Viktig å engasjere seg!
— Jeg hadde håpet at flere skulle møtt opp her. For meg er det viktig å få inn kandidater fra min egen bydel. Det er først og fremst de kummulerte som kommer inn på listene, sier Erling Birkeland til Fanaposten.

Håper på større interesse
Birkeland gjør et raskt overslag og prøver å regne ut hvor mange personer i byens partier og lokallag som faktisk plukker ut listekandidatene:

— I Arbeiderpartiet er det kanskje 100, i Høyre 50. Jeg vil tippe at det er rundt 500 personer totalt som bestemmer hvem som skal inn fra alle partiene!

Stian Skår Ludvigsen fra Hop er leder i Bergen Venstre. Til tross for lav interesse for prøvenominasjonen i Fana har han ikke mistet troen på lokaldemokratiet.

— Vi kan jo håpe at hendelsene de siste dagenes hendelser gjør at bergenserne mobiliserer ved neste valg, og at dette bidrar til økt deltakelse og engasjement, sier Skår Ludvigsen.

Les hele saken på side 10 og 11 i Fanaposten 20. juni. Lederartikkelen i samme avis skryter også av initiativet.

Her er valglisten slik Fana og Ytrebygda ser for seg at den bør se ut:

1) Julie Andersland
2) Erlend Horn