Ett billettsystem for buss, tog og passasjerbåt i hele Norge

Fylkesleder Roger Granum og leder av fylkestingsgruppa Eivind Brenna er fornøyde med at Venstre ha fått med seg et enstemmig Storting på å innføre et felles elektronisk billettsystem i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Roger Granum kjører tog

Foto: Sanna Sarromaa

Det må bli enklere for folk å ta grønne valg i hverdagen, sier venstretoppene i Oppland.

Flere innbyggere må bruke kollektivtrafikk når det er mulig til og fra arbeid, skole, butikk og på reise. Vi i Oppland Venstre mener det er viktig for klimaet, og for å få mindre kø for næringslivet og andre som bruker veiene, sier fylkesleder Roger Granum.

Som forbruker er det viktig å få opplysninger om at et tilbud eksisterer, hvordan vi kan benytte oss av det og hva ulike alternativer koster. Tilbyderne av kollektivtrafikk er i dag NSB, ekspressbussene og hele 16 regionale kollektivselskaper. Det er veldig lite samordning mellom disse, noe som gjør det vanskelig for meg og deg å planlegge kollektivreiser, sier Granum som får støtte fra forbrukerrådet.

Eivind Brenna

Foto: Privat

Venstre er glad for å ha fått med oss et enstemmig Storting på å innføre et felles billettsystem i Norge. I Tyskland har de et kort som kalles «BahnCard» , som gir tilgang på tog, buss, bysykler, passasjerbåt og bildelingsordninger i over 100 byer. Det må være mulig å få til i et så lite land som Norge også! Venstre vil sørge for at vi i Oppland skal delta aktivt for at dette kommer på plass så fort som mulig.

Det fylkeskommunale tilbudet hos oss må ikke være til hinder for at det skal være enkelt å reise for folk fra vårt fylke til andre fylker på arbeid eller på ferie, understreker leder av fylkestingsgruppa Eivind Brenna.

Saken i Stortinget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**