Kamp for åpenhet og mot korrupsjon

Kampen for åpenhet og innsyn i politiske prosesser er et viktig virkemiddel i demokratiet, både for å skape øket forståelse og interesse – men også i kampen mot korrupsjon. Knut Bakkehaug mener partiene må vise hva de har gjort for å fremme åpenhet og motvirke korrupsjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstres kommunestyrerepresentant i Eidsvoll siden 2007 viser til et oppslag på Eidsvoll Høyres hjemmeside, der partiet ber de øvrige partiene bruke en håndbok fra organisasjonen Transparency International i sin opplæring av lokale folkevalgte. Det er en oppfordring Bakkehaug ikke har problemer med å love å følge. Likevel mener han partiene bør presentere både hva de har gjort og vil gjøre for å sikre åpenhet om politiske prosesser.

Venstres innsats
Bakkehaug snakker med glede om hva Venstre har gjort for å fremme åpenhet og innsyn i Eidsvoll. Han peker på følgende konkrete saker:

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

– Forslag om innmelding i Transparency International
– Fokus på uheldige sider ved arbeidet til Kontrollutvalget
– Arbeidet for TV-overføringer fra folkevalgte møter i Eidsvoll
– Nei til å være med på en lukket budsjettprosess for 2014-budsjettet

Medlemskap i Transparency forplikter Eidsvoll
– Å foreslå å melde kommunen inn i Transparency International var en måte å forplikte Eidsvoll på i arbeidet mot korrupsjon og for en økt bevissthet rundt disse temaene, sier Bakkehaug. Han tok opp forslaget gjennom en interpellasjon. Det ble fremlagt en egen sak, og kommunestyret vedtok forslaget enstemmig.

Kontrollutvalget må fungere
Arbeidet med å finne ut hva kontrollutvalget gjør, og få til en åpenhet om og tilgjengelighet til deres arbeid har vært mye vanskeligere. At det handler om en rekke ulike temaer har ikke gjort det enklere. Bakkehaug påpeker at det har vært liten støtte å hente fra de andre partiene. Bakkehaug forteller at Høyre reagerte på at Ap og FrP ved nyvalg i perioden fikk flertall i kontrollutvalget. Når Høyre nå samarbeider med disse to partiene er ikke kontrollutvalget noe reelt kontrollorgan. Bakkehaug synes det er synd at lokalavisen valgte å bagatellisere Venstres fokus på kontrollutvalgets funksjon.

TV-overførte møter handler om demokrati, ikke penger
– Kampen for å få til direkteoverføring fra folkevalgte møter i Eidsvoll har vært kronglete, forteller Knut Bakkehaug. Han roser Høyre for først å ha gjort felles sak med Venstre. – Budsjettforslaget for 2014 fra Høyre, FrP, Ap, KrF og EDB som ble vedtatt inneholdt penger til TV-overføring av møter. Da kuttene ble vedtatt i mars i år var dette blant postene som ble fjernet selv om det bare dreide seg om 100 000 kr, forteller Bakkehaug. Han mener at de pengene kunne flertallet lett ha funnet rom for.

Bakkehaug understreker at Venstre kommer til å gjenta dette forslaget ved hver eneste budsjettbehandling både med penger og som tekstforslag til det er sikret flertall. – En rekke møter i Eidsvolls folkevalgte organer avholdes i Sundet på kveldstid midt i uken. Det er ikke så lett for folk å komme fra. Blir møtene livestreamet kan man i hvert fall følge med på hva politikerne sier og gjør. Det er bra for demokratiet, sier han.

Nei til Høyres lukkede budsjettprosess
Bakkehaug er stolt over at Venstre foran budsjettmøtet i desember 2013 sa nei til invitasjon fra nettopp Høyre om å være med på en lukket budsjettprosess. – Det var en forutsetning for forhandlingene at partiene skulle inngå en hemmelighetspakt, forteller Bakkehaug; man skulle ikke snakke om egen politikk før forhandlingene var ferdige, og man skulle ikke fortelle noen at det ble forhandlet om budsjett. Venstre kjemper for mer åpenhet i politikken. Å forhandle om gjennomslag for egen politikk er en naturlig og ærlig sak, som det ikke er nødvendig å holde skjult – hverken for andre partier eller for velgerne. Eidsvoll Venstres årsmøte var helt enig i den avgjørelsen.

Åpenhet kan hindre korrupsjon
Knut Bakkehaug understreker at åpenhet både er viktig for å ivareta demokratiet, og for å bekjempe muligheten for korrupsjon. Også lokalt. – Velgerne må vite hva politikerne mener, hva de gjør og hvilke bindinger de har til eventuelle interessegrupperinger. Hvis det plutselig tas avgjørelser som ikke harmonerer med den forutgående prosessen, og som ikke stemmer med partienes standpunkter, kan det være et signal om at noe er galt.

– Uten åpenhet er det ikke så lett å kontrollere forutsetningene for beslutningene, sier Bakkehaug, som håper at Høyre gjør vil bidra mer for åpenhet og innsyn i Eidsvolls politiske prosesser fremover enn hva partiet har gjort i denne perioden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**