Sykkelsti langs Jærbanen

Foto: Inger Lunde Dalen

Det er et uttalt politisk mål at mer av transporten i Rogaland, eksempelvis jobbreiser, skal foregå på sykkel. For tiden gjøres det et stort arbeid med å bedre mulighetene for effektiv sykkeltransport på Nord-Jæren, først og fremst ved hjelp av sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes via Forus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Sandnes Venstre vil minne om den viktige aksen langs Jær-banen, der sykkel- og kollektivtransport lett kan kombineres. Det er nå fine partier med sykkelsti i områdene mellom Jær-banen og Gandsfjorden, men noen steder er den såkalte Gandsfjordruta dårlig merka, slik at en lett kan sykle seg vill, og noen steder, som nord for Lurahammeren helt nord i Sandnes, er undergangen under jernbanen svært trang og primitiv.

Fredrik Hultman Bjørgo

Foto: inger Lunde Dalen

Videre sørover langs Lurastranda og gjennom Strandgata har Sandnes kommune en stor og viktig utfordring med å oppgradere sykkeltraséen til en sykkelvei som er verdig en av fylkets viktigste ruter gjennom sykkelbyen.

Videre er det klart at den raskeste veien for en syklist fra Sandnes til neste by sørover, Bryne, vil være langs Jær-banen. Dette er ikke bare den korteste traséen i luftlinje, men også den med minst stigninger. For å komme fram til den gode sykkelstien på vestsida av Frøylandsvatnet, som går parallelt med Jær-banen, må man dessverre enten et godt stykke vestover langs Jærveien og riksvei 44, klatre opp i terrenget for så å sykle ned til Frøylandsvatnet eller ta en liknende unødvendig sving østover, på Kvernelandsveien (fylkesvei 505), over Kvål til Orstad.

Sandnes Venstre mener at det vi trenger en god sykkelvei som følger Jær-banen fra Stavanger til Bryne for å få til mest mulig effektiv og attraktiv sykkelkommunikasjon mellom de tre byene på Jæren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**