Flertall for dagligvareportal

Dagligvarebutikk
- Jeg er glad for at vi har kommet til enighet om at Konkurransetilsynet skal styrkes, slik at tilsynet kan intensivere arbeidet mot uheldige konkurransehindringer og maktkonsentrasjoner i dagligvaremarkedet, sier Pål Farstad., Foto: (CC BY-NC-ND 2.0) Kristen B / Flickr.com

Stortinget vedtok i dag å opprette en dagligvareportal, som skal gi informasjon om pris, innhold og kvalitet på varer i dagligvarehandelen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Pål Farstad
Pål Farstad, næringpolitisk talsperson i Venstre

– De fleste ønsker å vite at maten de spiser er trygg og bærekraftig, men det er nesten umulig å orientere seg som forbruker. Derfor fremmet vi dette forslaget, som fikk flertall i dag, sier næringspolitisk talsmann for Venstre, Pål Farstad.

Lettere å ta bevisste valg

Til tross for at mange ønsker bedre tilgang på informasjon om det de kjøper og spiser til daglig, opplever forbrukere det som nesten umulig å orientere seg om innholdet i ulike varer. Enkel tilgang på informasjon om ingredienser, næringsinnhold, pris og om hvordan varen er produsert, vil gjøre det lettere å ta bevisste valg som forbruker.

Jeg tror at det er i alles interesse med åpenhet rundt dagligvareprodukter, særlig med tanke på at vi alle må være med på å dra samfunnet i en mer bærekraftig og miljøvennlig retning.

Pål Farstad

Mer bærekraftig og miljøvennlig retning

– Folk er svært opptatt av hva de spiser og hvor maten kommer fra, men det kan være vanskelig å finne frem til den riktige informasjonen om hver enkelt vare som finner veien til handlekurven. Jeg tror at det er i alles interesse med åpenhet rundt dagligvareprodukter, særlig med tanke på at vi alle må være med på å dra samfunnet i en mer bærekraftig og miljøvennlig retning, sier Farstad, og viser til aksjonen mot palmeolje som et eksempel på at folk er engasjert i hva de kjøper og spiser.

I en undersøkelse utført av den Europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC i 2013, svarte et stort flertall at de er villige til å betale litt mer for å vite hvor maten de spiser kommer fra. Folk er også opptatt av etiske spørsmål og vil vite om produkter er laget av barnearbeid eller truer sårbar natur.

Enklere å være bevisste forbrukere

– Dette vil gjøre det enklere for alle de som ønsker å være bevisste forbrukere, og styre unna varer som er produsert på uetisk vis eller inneholder skadelige stoffer. Med dagens teknologi vil det være en smal sak å gjøre informasjonen som allerede finnes i butikkenes egne registre offentlig tilgjengelig, mener Farstad

App-er til glede for forbrukere

En dagligvareportal med gratis tilgjengelig informasjon åpner også for at det kan utvikles en rekke nye applikasjoner til glede for forbrukere. For eksempel håper Farstad at det vil bli utviklet tjenester som gjør det mulig å «scanne» en vare med en telefon eller et nettbrett og få opp detaljert informasjon om hva den inneholder og hvordan den er produsert.

– Dette vil være et godt hjelpemiddel for synshemmede som vil kunne få informasjon i et lesbart format på et lesebrett. I tillegg kan man se for seg at allergikere kan bruke en app for å lese av innholdet i varen, og få en advarsel dersom varen inneholder noe man er allergisk mot, avslutter Farstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**