Pål Koren Pedersen er ordførerkandidat for Venstre

Foto: Jone Nyborg

Nominasjonsmøtet i Arendal Venstre har valgt bystyremedlem Pål Koren Pedersen som ordførerkandidat. Et enstemmig nominasjonsmøte valgte 48 år gamle Koren Pedersen, som har markert seg sterkt i bystyret denne perioden som gruppeleder, formannskapsmedlem, medlem i komiteen for kultur, miljø og næring og en konstruktiv og løsningsorientert folkevalgt. Med seg på lista får han Cathrine Høyesen Hall,

Pål Koren Pedersen mars 4Foto: Jone Nyborg

som denne perioden har vært bystyremedlem, medlem i oppvekstkomiteen og Venstres representant i arbeidskrevende og viktige utvalg som kommuneplanutvalget, skolestrukturgruppa og arbeidsgruppa for utvikling i Arendal øst.
Også første varamedlem og byplanlegger Elin Lunde stiller til gjenvalg. Nye i Venstretoppen er IT-gründer Martin Tan og læreren Lisbeth Haugmoen Handegard.
-Vi stiller ei liste vi er stolte over, ei liste som bør føre til at Venstre går enda mer fram. Venstre gikk fram fra 5,3 til 6,8% i forrige valg i Arendal og har ei nøkkelrolle i bystyret. De fem første er kumulert, to menn og tre kvinner, sier Jan Kløvstad, som har vært leder i nominasjonsnemnda. På lista er det 24 kvinner og 21 menn og listekandidater med bakgrunn både lokalt, fra Namibia, Somalia, Polen og Kenya. De to yngste kandidatene er 18 år gamle Ingrid Timland Sveen på sjetteplass og Unge Venstreleder Malin Andrea Eriksen, mens 83 år gamle Andreas Raaum er eldste kandidaten.

1. Pål Koren Pedersen, 48 år, Sentrum

43. Kåre Thorsen, 74 år, Kolbjørnsvik
44. Helene Falch Fladmarmark, 48 år, Tromøy
45. Fred Johan Engesæth, 71 år, Sentrum

Nærmere om de fremste kandidatene:

Pål Koren Pedersen er Venstres ordførarkandidat

Pål Koren Pedersen

Foto: Arild de Lange Nilsen

1. Pål Koren Pedersen er Venstres gruppeleder, formannskapsmedlem, medlem av administrasjonsutvalget og komiteen for kultur, miljø og næring 2011-2015. Han leder også bystyrets utvalg for politisk organisering.
Rådgiver hos Pasient- og brukerombudet i Aust-Agder. Pål har en master i offentlig administrasjon fra Universitetet i Agder. Han har tidligere jobbet som førstekonsulent i NAV og Trygdeetaten, som lærer ved St. Franciskus skole og som organisasjonssekretær i Norges Unge Katolikker.

Pål har vært mangeårig styremedlem i Arendal jazzklubb og har og har hatt mange verv innen Den katolske kirke i Norge. Han har også lang og omfattende erfaring fra organisasjonsarbeid.

Pål er opptatt av kultur generelt og musikk spesielt og brenner for utvikling av en levende by.

Tlf 40 84 13 20
Høyveien 67, 4838 Arendal
pakpeder@online.no

2. Cathrine Høyesen Hall

Cathrine Høyesen Hall mars 2015

Foto: Jone Nyborg

Bystyremedlem fra 2011, medlem i planutvalget, kommuneplanutvalget og oppvekstkomiteen. Styremedlem i Arendal Venstre, bystyreoppnevnt varamedlem i styret for det nyetablerte Arendal Eiendom KF i Arendal kommune fra 2010.
Eikeland, 4900 Tvedestrand (Arendal kommune.)
Tlf 370 34511/ 41246638
e-post: cathrine@pha.no

Gift, to barn på 20 og 17 år.
Har gått på Arendal gymnas, franskstudier i Aix en Provence i Sør-Frankrike og to års høyskolestudium på Norsk Kjøpmannsinstitutt i Bærum.
Etter endt studium overtok hun garnbutikken «To Små Nøster». Driver nå eiendomsselskapet Per Hall A/S som har to bygårder i Arendal sentrum, som hun sammen med sin søster.
Svært engasjert i byutvikling og næringspolitikk.

3. Elin Lunde

Elin Lunde

Foto: Jan Kløvstad

Første varamedlem til bystyret fra 2011, representantskapsmedlem i Agder Renovasjon, medlem av klageutvalget, varamedlem til fylkestinget 2011-2015.
Mobil. 99315914
lundeelin@hotmail.com

42 år, ett barn
Arkitekt med mastergrad i urbanisme-byplanlegging, plankonsulent i arealplan- og byggesaksavdelinga i Arendal kommune. Har også sosialantropologi, religionsvitenskap og fransk i fagkretsen. Deltaker i NHO-prosjektet Female Future 2009-2010, kurs i ledelse og styreverv.

Tidligere styremedlem i Arendal Venstre og Agder Venstre, landsstyremedlem for region sør i WWF (Verdens villmarksfond), styremedlem i Canal Street fra 2005, medlem i Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker fra 2009, legdommer i tingretten fra 2008, mekler i konfliktrådet. Er også sterkt engasjert i film, jazz, litteratur og friluftsliv.

4. Martin Tan, mobil 90 75 93 20, martin.tan@doorway.no

Martin Tan

Foto: Jan Kløvstad

43 år, samboer med 4 felles barn. Bor på Tromøy. IT-gründer med hovedfagsstudier i informatikk og matematikk. Har startet flere virksomheter siden 1995, hovedsakelig innen IT. Jobber i dag som teknologidirektør i Doorway AS. Diverse styreverv, styreleder i Canal Street AS fra 2004-2011. Engasjert i jazz og musikk. Er i alpene på skitur så ofte jeg kan.

5. Lisbeth Haugmoen Handegard , 47 år, gift, 2 barn. Bor i Myra utenfor Arendal.

Lisbeth Handegard

Foto: Venstre

Lærer ved Myra skole, Arendal kommune.
Videreutdanning i småskolepedagogikk, spesialpedagogikk, sosialpedagogikk og pedagogisk veiledning.
Interesser: Friluftsliv og trening, hagearbeid og bøker.
Bakgrunn: Verv innen studentorganisasjon i studietiden, medlem av FAU ved St. Franciskus skole og styremedlem i Arendal Natur og ungdom i ungdomstida.