Landsmøte i Tromsø

Venstres landsmøte 2015
Venstres landsmøte 2015. Tromsø 10.-12. april, Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Hele Venstre-Norge samles i helga i Tromsø. Dette er andre gang landsmøte arrangeres i ishavsbyen, og forrige gang var så langt tilbake som i 1963. Fra Harstad reiser både Elise Jensen, Even Aronsen, Maria Serafia Fjellstad, Jan Fjellstad, Mia Aronsen, Eirill Espejord og Saima Akthar; fire som delegater, en som observatør og tre som frivillige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hovedtemaet for årets landsmøte er Grønn vekst. Venstres visjon er at Norge fram mot 2030 skal lede an i den globale overgangen fra fossil til grønn økonomi. Norge har mulighet til å vise at det å gjøre grønne valg for energiproduksjon, arealbruk, matproduksjon og infrastruktur-investeringer gir et bedre liv for hver enkelte menneske – i tillegg til å være lønnsomt for økonomien som helhet.

Landsmøtets første høydepunkt vil, som alltid, være leders tale. Det knytter seg store forventninger til Trines analyse av samarbeidet med regjeringen, avtalen om asylbarna, og oppløpet mot valgkampen 2015. Under hovedtemaet Grønn Vekst skal vi berikes med en rekke eksterne og givende innledninger fra bla. Nina Jensen fra WWF, Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge, Jens Ulltveit-Moe fra UMOE^ og Bjørn K. Haugkland fra DNV-GL.

Under generell politisk debatt vil også delegatene ha mulighet til å ta opp temaer som engasjerer lokallagene. Leder i Harstad Venstre har tegnet seg for å ta opp uttalelsen vedtatt i styret om søndagsåpne butikker; hvor vi som lokallag er uenig i Venstre sentralt som ønsker dette; og mener næringspolitikk og miljøpolitikk her bør veie tyngre enn det liberalistiske prinsipp.

NRK ønsker Venstre velkommen til Landsmøte i Tromsø med denne oppsummeringen: http://www.nrk.no/troms/_40-ars-orkenvandring-for-venstre_-1.12302261

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**