Strandryddedagen 2015

Nøtterøy Venstres nestleder Joachim Bræk Poppe-Holmdahl rydder stranda
Nøtterøy Venstre deltok på Strandryddedagen, Foto: Thale Poppe-Holmdahl

Nøtterøy Venstre deltok 9. mai på Strandryddedagen. Vi ryddet i år stranda nedenfor Danholmen ved Vestfjorden i Nøtterøy Kommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Strandryddedagen er en årlig, landsomfattende miljøbegivenhet der vi rydder Norges strender fri fra plast og annet søppel. Det er en nasjonal dugnad der flere tusen frivillige rydder sine lokale strender en lørdag i året, med et mål om et søppelfritt Norge.

Det er interesseorganisasjonen Hold Norge Rent som står som bak arrangementet. Deres mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur, og å forebygge forsøpling av miljøet.

For utenom at det er det hyggeligere å bade ved en strand som er ren, er det også tryggere når glass og farlig avfall fjernes før barn og voksne inntar strendene.

Naturen er full av plast
Det er faregerikt på strendene, men ikke alt er spiselig eller hører hjemme her

Det må bli lettere å gjøre det rette

Nøtterøy Venstre oppfordrer alle som har anledning til å rydde en strand eller naturområde i sitt nærmiljø. Det er enkelt å bli med på rydding! Det eneste du trenger er noen å rydde sammen med, hansker og sekker. Ikke bare kommer du deg ut i naturen, men ved å rydde din lokale strand bidrar du til å gjøre norske strender rene og miljøvennlige, og du bidrar til å løse internasjonalt miljøproblem. Mikroplasten som er i ferd med å kvele havet fra innsiden.

Det må bli lettere å gjøre det rette” uttaler Nøtterøy Venstres nestleder Joachim Bræk Poppe-Holmdahl. “Når mangelen på gode returordninger fører til at naturen kveles er vi på ville veier. Derfor må vi legge til rette for et det rette valget er det som er enklest å ta.”

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe

Den «usynlige» mikroplasten er en stor trussel mot livet i havet. Miljømyndighetene i mange land arbeider nå både med å rydde opp og redusere søppelmengdene som havner i havet. Det hjelper, men uten at hver enkelt av oss tar ansvar for oss selv og vårt nærmiljø monner det ikke. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Fugler forveksler synlige plastbiter med mat. Plasten kan sette seg fast i halsen og kvele fuglen, eller havne i magen eller tarmen, og hindre matopptak.

Mikroplast, plastbiter under fem millimeter i størrelse, spises av dyreplankton. Slik tas miljøgifter i og på plasten, opp i næringskjeden. Til slutt kan miljøgiftene ende opp på vårt middagsbord.

All plast fragmenteres over tid til mikroplast. I tillegg slippes det ut mikroplast fra kosmetikk, andre pleieprodukter og fra vasking av tekstiler laget av plastmaterialer. Avfallet føres med havstrømmene på tvers av landegrensene, og skader dyrelivet både under og over havoverflaten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**