Grønn uenighet om Bybanen

Foto: Francisco Munoz

Venstre og MDG uenige om Bybanen. Venstre vil ha bybane, MDG ønsker tunnelbane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Høyre og Fremskrittspartiet skrev onsdag under en avtale med Venstre hvor de garanterte at det ikke skulle legges frem en hastesak om en tunnelløsning for Bybanen til Åsane.

Dette skjedde dagen etter at Arbeiderpartiet sa at de ikke ville gå med på en slik hastebehandling, noe som betyr at bybane til Åsane blir en viktig valgkampsak.

Et grønnere Åsane

– Dette er en seier for Åsane, sier tredjekandidat for Venstre og leder i Åsane Venstre, Per-Arne Larsen.

– Nå er vi et skritt nærmere å realisere en bybane gjennom Åsane, noe som vil være en motor i å få Åsane grønnere, mer kollektivbasert, en anelse mer urbant og definitivt mye triveligere.

Samtidig peker han på at Bryggen-alternativet vil gi den banen som er raskest, billigst og som gir tilbud til flest folk på veien.

– Dessuten er det en bonus med sykkelvei langs hele traseen, noe Åsane også sårt trenger. Står fast på tunnelvedtaket

Jubelen er ikke lik stor i Miljøpartiet De grønne, som er uenige med Bybanealliansen (Venstre, SV, KrF og Byluftlisten) og ønsker tunnelløsning slik Frp, Høyre og Ap vil ha. Leder i MDG Åsane, Fredrik Brandt, mener Venstre bidrar til å utsette Bybanen. Per-Arne Larsen stiller seg uforstående til dette.

Bra å unngå hastevedtak om dårlig bane

– Jeg er glad for at det nå er bred enighet om at Åsane fortjener den beste løsningen, og at dette krever at vi ikke hastebehandler en sak nå av strategiske årsaker, sier han.

– Nå får vi en grundig debatt om dette i valgkampen hvor argumentene vil bryne seg mot hverandre. Deretter følger vanskelige forhandlinger uansett valgresultat, men med 14 av 15 faginstanser i ryggen er jeg overbevist om at dagløsningen vil vinne frem.

Les hele saken på side 4 i Åsane Tidende fredag 22. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**