Leserinnlegg av Lars O. Haugen. Verdens miljødag. Alle kan bidra

5. juni er verdens miljødag, og temaet i 2015 er bærekraftig forbruk. Det er et tema som angår oss alle. Alle har mulighet til å bidra for å skape et bedre miljø for våre etterkommere.

Det er ikke så store ting som skal til for å gjøre sitt eget forbruk litt mer bærekraftig. Alle kan for eksempel tenke seg litt ekstra om før – eller mens – de går i butikken, slik at man unngår å kjøpe mer mat enn man trenger – mat som gjerne må kastes. Det er mulig å kjøpe mer økologisk eller kortreist mat, og det smaker som regel bedre også.

Når vi handler, er det en god begynnelse å spørre i butikken om varene er miljømerket. Det er mange eksempler på at kravstore kunder påvirker store produsenter. Det så vi for eksempel med palmeoljekampanjen i vinter.

På samme måte kan vi tenke om de større innkjøpene vi gjør. Det kan for eksempel være noen som gjerne vil overta den sykkelen som er blitt litt for liten for barna. Sofaen eller spisestuen du har drømt om, står kanskje allerede hjemme hos noen som ikke trenger den lenger.

Kildesortering og resirkulering av avfall er andre gode bidrag hver enkelt av oss kan gjøre til en vane i hverdagen, uten at det koster mye tid og krefter.

Vi politikere har uansett et større ansvar. Vi må sørge for å gjøre det enklest mulig for folk å ta grønne valg. God informasjon om innholdet i matvarer og åpenhet om hvordan tingene man kjøper produseres er viktig for at folk skal kunne vite hvordan det de handler påvirker miljøet.

Venstre vil at det skal bli billigere å kjøpe miljøvennlige varer, mens miljøskadelige produkter bør ha høyere avgifter enn i dag.

Det er også viktig at vi skaper nye arbeidsplasser som vi skal leve av når oljealderen går mot slutten. Norge – og ikke minst Finnmark – har naturgitte forutsetninger for å skape et grønt næringsliv som kan gå foran og vise veien mot lavutslippssamfunnet. Da må vi tørre å satse på de grønne næringene som er i vekst – for eksempel bærekraftig havbruk, bærekraftig fiskeri, miljøvennlig transport og klimavennlig mat, energi og medisiner fra havet.

Venstre mener at vi kan løse klimautfordringene uten at samfunnet blir fattigere. Det krever litt innsats og litt omtanke fra oss alle, og modige politikere som tør å sette ambisiøse mål og å komme opp med troverdige løsninger for å nå målene. Vi håper du vil være med oss på arbeidet med å sørge for at vi etterlater oss en jordklode til våre etterkommere som er i litt bedre stand enn da vi selv overtok den.

Venstre vil:

– Innføre en merkeordning for matvarer for dyrevelferd og bærekraftighet

– Gjøre all informasjon om ingredienser og næringsinnhold i dagligvarehandelen tilgjengelig på nett

– Gjøre det billigere å ta miljøvennlige valg i hverdagen

– Øke avgiftene på all forurensing og alle miljøgiftige kjemikalier.

Lars O. Haugen

Leder, Vadsø Venstre