Slipp bussen fram på E18!

AtB

Akershus Venstre krever at Statens Vegvesen gjør det tredje feltet ut av Oslo på E18 til kollektivfelt. Dette vil spare busspassasjerer 15 minutter reisetid i ettermiddagsrushet.
– Statens Vegvesen har kastet ut elbilene hvor ikke flere kjører sammen i samme bil av kollektivfeltet inn til Oslo på E18. Dette har gitt 15 minutter kortere reisetid for bussene. Men ut av Oslo på E18 så står bussene fortsatt i kø, hindret av fossilbilene. Forsinkelsen er også på15 minutter. Hvorfor skal fossilbilene få kjøre i det tredje feltet ut av byen? Det er på tide med et kollektivfelt ut av Oslo på E18 sier Njål Vikdal, fylkestingskandidat for Akershus fra Asker.

Tiltaket med å omgjøre et av to kjørefelt til kollektivfelt er gjort med stor suksess i Trondheim, som har den største veksten i kollektivtrafikken de siste årene. Etablering av kollektivfelt i det andre kjørefeltet er også gjennomført på flere innfartsveier i Bergen, samt på Ring 2 i Oslo. – Hvorfor det da ikke skal være mulig å gjøre på E18 vestover, som har tre-felt, er vanskelig å forstå, sier Njål Vikdal.
– Vi må være villig til å prioritere bussene foran fossilbilene, sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder i fylkestinget. Vi har foreslått kollektivfelt på E18 ut av Oslo før, men Statens Vegvesen har vært negative til dette. Erfaringene fra de siste ukene bør imidlertid være en øyeåpner på at trafikkmønstre raskt kan endres, og på hvor stor effekt det faktisk har når framkommeligheten for bussen blir bedre. Statens vegvesen kan ta denne avgjørelsen like kjapt som de gjorde da de endret reglene for elbiler i kollektivfeltet. Tunellarbeidene i Oslo i åra som kommer gjør dette enda mer aktuelt enn tidligere. Vi er nå enda mer avhengig av at bussen kommer fram, da må fossilbilene vike.
– Lene Conradi, sa på NRK Søndagsavisen i går, at vi må bygge ny E18 for å slippe fram alle bussene som skal ta kollektivveksten. Venstre er enig i at vi skal bygge ny E18 får å redusere de lokale miljøproblemene. Men, vi må starte å prioritere bussen nå. Vi trenger ikke vente i 15 år på ny E18 for å prioritere bussframkommeligheten, sier Schytz og Vikdal.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**